Další porucha vládního speciálu. Besser nemohl odletět z Ruska

20.10.2011 22:00 | Zprávy

Návrat české delegace z ruského Čeljabinska, kde byl ve čtvrtek odhalen pomník československým legionářům padlým v roce 1918, zkomplikovala porucha navigačního systému českého vládního letadla Airbus A-319.

Další porucha vládního speciálu. Besser nemohl odletět z Ruska
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vládní speciál

Původně byl odlet plánován na dnešních 18:00 místního času (14:00 SELČ), ale nyní se předpokládá, že se poletí náhradním letounem nejdříve v pátek kolem 04:00 místního času (dnešních 22:00 SELČ). Mluvčí českého generálního štábu vpodvečer informovala, že náhradní stroj se vydal na cestu poté, co obdržel potřebná povolení ze zahraničí.

Ruští hostitelé nabídli ministrovi kultury Jiřímu Besserovi a dalším českým představitelům, aby si čekání zkrátili v místní restauraci jídlem a pitím za doprovodu hudebních a tanečních souborů.

Českoslovenští legionáři se v Čeljabinsku na Uralu po více než devíti desetiletích dočkali pomníku, který zvěčňuje jména padlých. Na slavnostní odhalení se dostavily nejen oficiální delegace, ale i několik stovek místních obyvatel. 

Pomník v podobě pamětní desky a připojených "vagonů" se jmény 262 padlých a nezvěstných legionářů stojí u místního nádraží. Právě zde se 14. května 1918 odehrál "čeljabinský incident", který stál na počátku legionářské anabáze, kdy pár desítek tisíc Čechoslováků ovládalo v bolševickém Rusku obrovské území podél Transsibiřské magistrály od Povolží až po jihosibiřský Irkutsk. 

Představitele zklamal Tupolev i Challenger

Českou vládní letku provázely problémy v minulosti, kdy ústavní činitelé létaly ruskými Tu-154M, a nevyhýbají se jí ani nyní, kdy provozuje mimo jiné kanadský letoun CL-601 Challenger a dva moderní Airbusy A-319. Jedním z posledních českých politiků, který měl potíže s "tůčkem", byl v únoru 2007 prezident Václav Klaus při návštěvě Japonska, ze které se musel vrátit záložním strojem. Tupolev zradil například i ministra zahraničí Cyrila Svobodu v červenci 2005 při letu do Latinské Ameriky a pár měsíců předtím ministra obrany Karla Kühnla během letu do Izraele. 

Challenger měl v březnu 2004, kdy s ním byl prezident Klaus v Portugalsku, závadu podvozku. Několikrát tomuto stroji prasklo čelní sklo: v listopadu 2004 ministr Svoboda kvůli této závadě nedoletěl do Kataru, v dubnu 2005 musel prezident Klaus nouzově přistát při cestě na pohřeb papeže a v dubnu 2009 se musel z cesty do Itálie vracet ministr životního prostředí Martin Bursík. 

Předloni zaskočil vládní airbus premiéra Jana Fischera: kvůli závadě servořízení výškového kormidla nemohl předseda vlády odcestovat do Bruselu a s šéfem Evropské komise José Barrosem se nakonec spojil videokonferencí z Prahy. 


Čtěte také:

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

odchod do důchodu

Myslíte, že prodloužení věku ochodu do důchodu náš systém spasí? Není hlavní problém v tom, že se nerodí tolik dění a není třeba změnit toto? A divíte se, že se jich rodí tak málo, když je naše životní úroveň tak mizerná a co si budeme nelhávat, pokud máte děti, ještě vám klesne? Nejde mi o to být b...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Priority pro mandát nové Evropské komise

16:33 Hospodářská komora: Priority pro mandát nové Evropské komise

Evropská unie při tvorbě klimatické politiky musí brát v úvahu celosvětové dopady svých opatření. Př…