Zachování monopolu ČD obhájí Dobeš jen těžko
"Panu ministru Dobešovi v podstatě jiná možnost nezbývá. On nemá jinou možnost, protože je ve sporu s panem ministrem financí Kalouskem, po němž chce další miliardy na dopravu. Na stole má nyní papír, který mu říká, kde okamžitě ušetřit 350 milionů korun ročně. Takže asi těžko může obhájit, že místo kvalitních Žlutých vlaků bez dotací dá přednost ČD požadujícím dotace," vysvětluje pro ParlamentníListy.cz svůj záměr podnikatel. Rychlíkové celostátní spoje totiž dotují nikoliv kraje, ale stát. Dobeš sice od vlády čtyři miliardy na dopravní infrastrukturu dostal, hovoří ale o nutnosti sehnat pro resort dalších 6 miliard korun.
Student Agency, respektive její divize RegioJet, plánuje vskutku mohutnou expanzi na české koleje. Kromě již odstartované linky Praha-Ostrava s třemi denními spoji v každém směru (Jančura chce frekvenci ztrojnásobit) požádá nyní brněnský podnikatel o další tratě. Na hlavních železničních tazích Praha-Ústí nad Labem, Praha-Brno-Břeclav a Břeclav-Ostrava by chtěl převzít všechny linky ČD kategorie Eurocity, Intercity a Express s tím, že zachová jejich jízdní řády tak, aby na ně regionální vlaky ČD mohly navazovat. "Rozdíl proti trati Praha-Ostrava-Havířov je ale v tom, že zde chceme odchod ČD. Tyto tratě už nejsou tak zajímavé, aby na nich bylo místo pro dva nebo tři hráče, jako je tomu v případě linky do Ostravy," vysvětlil pro ParlamentníListy.cz Jančura.
Odborář Dušek: Jančura tentokrát přestřelil
Ani v případě linky Praha-Ostrava se mu ale konkurence ČD nelíbí. Tvrdí, že se státní dopravce dopouští nekalé soutěže, když jako dominant na trhu snižuje kvůli konkurenci cenu už tak ztrátovou, dorovnávanou navíc z dotací Dobešova resortu. I proto podal podnět k Antimonopolnímu úřadu, který postup ČD začal prověřovat. Podle odborového předáka Jaromíra Duška, který je podle svých slov Jančurovým fanouškem, ale tentokrát podnikatel přestřelil.
"V této věci pravdu rozhodně nemá. V momentě, kdy vlaky ČD díky RegioJetu byly vyjmuty z celostátního dotovaného rámce, je podnikatelským rizikem ČD, aby na komerční bázi nastavily jízdné podle svých potřeb a představ. Usměrněnou cenu mají jen tam, kde jsou spoje státem dotované. Ač mám k fungování ČD jako celku řadu připomínek, tak v tomto případě konají logicky a správně a žádný postih jim nehrozí," argumentuje pro ParalamentníListy.cz Dušek.
Osvědčený recept. Pustit výdělečné a dotovat nejnákladnější
Jančura prý navíc nemůže hovořit o tratích, které chce žlutými vlaky obsadit, jako o ztrátových. Zatímco vlaky ČD celkově nevydělávají a musí se dotovat, jsou hlavní tratě v Česku výdělečné i pro státního dopravce. "Pokud bych chtěl provozovat soukromé vlaky, šel bych přesně tam, kam chce pan Jančura," uvedl Dušek. Pobavil se i dalším tvrzením Jančury, že provozováním svých spojů státu ušetří. "Pokud se mu podaří odkrojit ČD třeba na trati Praha-Ostrava 400 milionů za jízdné, stát rozhodně neušetří. On je totiž stát stoprocentním vlastníkem drah," nechal se slyšet odborář s tím, že stát i v případě RegioJetu postupuje klasickým osvědčeným způsobem, tedy rozdat nejlukrativnější věci soukromníkům a ponechat si ty nejnákladnější. "Podnikatelský úspěch pana Jančury tak zaplatí opět občan," varuje Dušek.
"Predátoři" z ČD
"To není úplně přesné, řekl bych. Všechny vlaky, které ČD provozují, jsou ztrátové. Všechny jsou také dotované částkou 12 miliard ročně, čímž prodělečné pro samotné ČD nejsou. S výjimkou vlaků Pendolino, které prodělávají asi půl miliardy za rok. Naším vstupem na trať Praha-Ostrava-Havířov stát nadále nesmí dotovat tuto linku, protože se prokázalo, že může fungovat i bez jeho finanční pomoci," reaguje Jančura. ČD prý už v době dotování linky před vstupem RegioJetu stanovil cenu pod skutečnými náklady na její provoz.
Nyní, v situaci, kdy RegioJet přišel s cenou nižší než konkurence, dráhy opět cenu snížily o 30 procent pod něj. "Pokud byly ty ceny podnákladové ještě před naším vstupem, taky nyní jsou to tzv. "predátorské" ceny," upozorňuje. ČD prý zřejmě čeká pokuta, která činí deset procent z obratu v daném předmětu podnikání. Vzhledem k tomu, že ČD podle Jančury vydělávají na lince Praha-Ostrava ročně asi miliardu, zaplatí částku 100 milionů korun.
Predátorskou cenou se rozumí dočasné obětování ziskovosti s cílem vyřadit konkurenci. "Predátor" musí mít také dominantní postavení na trhu, které mu brutální ceenovou politiku vůči konkurenci umožní. Jančurova firma tak paradoxně zažívá to, co podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v prvním čtvrtletí roku 2008 dělala sama. Tehdy cenou 95 korun za lístek na trase Praha-Brno drtila konkureční společnost Asiana, přičemž po jejím odchodu navýšila cenu na původní úroveň.
Psali jsme:
ÚOHS prošetří cenovou politiku ČD, na niž si stěžoval RegioJet
Dobeš s Jančurou projedná vstup RegioJetu na trať Praha-Brno
Jančurovy vlaky dopadnou podle šéfa ČD zle. Jen velké dluhy
Foto: Petr Mecner
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Petr Mašek