Prodejce u Jílkové popsal smutnou pravdu ze svého obchodu. Co vše si lidé koupí

28.03.2014 6:52 | Zprávy

Jak zajistit, aby se zákazník lépe orientoval u potravin v obchodech? Podle jednoho návrhu by mohlo pomoci udávání procentuálního zastoupení jednotlivých zemí v sortimentu obchodu. Odborník Petr Havel ale radí: Pokud dáte na původ, raději sledujte zavedené značky s tradicí.

Prodejce u Jílkové popsal smutnou pravdu ze svého obchodu. Co vše si lidé koupí
Foto: ReproFoto: ČT
Popisek: Pořad Máte slovo Michaely Jílkové

„Situace na trhu není ideální a my se ji snažíme vyřešit,“ popisuje snahy Ministerstva zemědělství jeho náměstek Jindřich Šnejdrla. Podle něj by právě mohly pomoci „vlaječky“, které by označovaly původ výrobku. Jenže ne každý s ním souhlasí.

„Vlaječky mají význam opravdu minimální a k ničemu,“ odvětil mu v pořadu Máte slovo na ČT Zdeněk Juračka. Předsedy Svazu obchodu a cestovního ruchu se zastal i ekonom Miroslav Ševčík. Pro mnoho lidí totiž spíše než původ začíná být důležité jiné kritérium. „Bohužel musím říct, že naprostou většinu zákazníků v České republice zajímá cena a až poté kvalita,“ řekl s tím, že jedině lidé s vyššími příjmy hledí na prvním místě na kvalitu.

„Rozhodujícím kritériem bohužel u 30 procent je cena,“ popsal pak vlastní zkušenosti provozovatel malé samoobsluhy Stanislav Sadil. Podle něj jsou to většinou důchodci, sociálně slabší lidé a matky samoživitelky. „Koupí německý jogurt v akci, i když by radši koupili český o tři koruny dražší,“ vysvětloval.

Kvůli tomu pak podle něj skomírá venkov, kde je utlumená i výroba. „V říjnu, když by tady měla vrcholit sklizeň, tak dováží jablka z Chile,“ stěžoval si majitel obchodu. Zde mu přisvědčil i Juračka, podle něhož se zemědělci začali chovat ekonomicky. „Já jim to nevyčítám, ale je to samozřejmě pravda,“ řekl.

Situaci pak jasně popsal prezident Potravinářské komory Miroslav Toman. Ze zemědělců se mnohdy stali spíše dodavatelé ze zahraničí. „Na jablka jsme stoprocentně samostatní,“ řekl na jednu stranu. Jenže na druhou podle něj prodejci nastavují nesmyslné ceny, za které zemědělci nemohou jablka prodávat. Nakonec k tomu ale sklouznou, protože než aby ovoce vyhodili zkažené, alespoň utrží to málo. Ti „ekonomičtější“ se ale raději přeorientují na výhodnější dovoz.

„Dneska je poptávka po levných potravinách, a když je nabídka ze zahraničí a já ji nekoupím, tak ji koupí konkurence,“ krčil rameny Juračka.

Je škodovka český výrobek?

Otázka pak ale také je, co vůbec je český výrobek? Co když se určitý jogurt tváří jako český, ale když si zákazník přečte podrobnosti, zjistí, že je vyroben z německého mléka? nadhodila moderátorka Michaela Jílková.

„Je Bohemia Sekt český výrobek? Je škodovka český výrobek, když ho vyrábí Němci?“ nadhodil Juračka ze Svazu obchodu a cestovního ruchu. Podle něj je také důležité si stanovit určité hranice.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pan

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

NEODVOLÁM! NECHCEME TU „CHIRURGY“ Z DOVOZU!

Proč máte slovo chirurgy v uvozovkách? Co tím sloganem vlastně chcete říci? A ještě by mě zajímalo, nic osobního, ale proč, když tento slogan používáte všichni členové, tak policie chce stíhat jen Okamuru? Vím, že je předsedou, ale co.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Prasárna.“ Babiš vyletěl nad 34 miliony utracenými Foltýnem. A nejen to

11:40 „Prasárna.“ Babiš vyletěl nad 34 miliony utracenými Foltýnem. A nejen to

Fialova vláda bude za 34 milionů korun z peněz daňových poplatníků v kampani propagovat „státní téma…