Ministerstvo dopravy v současné době normu připravuje a ta dostává konkrétní obrysy, jak informovaly Hospodářské noviny. Objevit by se měla nejdřívee v roce 2013. Někteří oslovení zákonodárci předem avizovali, že ji zřejmě nepodpoří, nápad s posíláním žáků autoškol k psychologovi se jim příliš nezamlouvá.
KOMPLETNÍ PŘEHLED Na silnicích vás od zítřka čeká řada změn
Kšeft pro psychology?
"Každý má nějaké dispozice a to, že se nenaučí odpovědi nemůže být důvodem k návštěvě psychologa," hájí budoucí neúspěšné absolventy zkoušek člen sněmovního Podvýboru pro dopravu pro Pavel Hojda. Nezdá se mu zejména nápad, podle nějž by neúspěšní měli platit vyšetření sami. "Pro ty akreditované psychology to bude jistě výhra a vítaný zdroj peněz. Pro bezpečnost silničního provozu to ale přínosem nebude," soudí komunistický poslanec.
Stejně se nápad posílat budoucí řidiče k psychologovi nelíbí ani nezávislému poslanci a dopraavnímu expertovi Stanislavu Humlovi. "Co by měl ten psycholog posuzovat? Jestli jsou nebo nejsou blbí? Pokud má uchazeč o řidičský průkaz s nějakou částí testu problém, neznamená to automaticky, že je zralý na návštěvu psychologa. Vyhledat pomoc odborníka by měl naopak ten řidič, který opakovaně páchá přestupky," radí poslanec.
Celý návrh na něj působí dojmem, že někomu spíš jde o to dostat k psychologovi poměrně velkou část populace. "Jiná situace by byla, kdyby psycholog neměl za úkol nikoho vyřazovat, ale spíš s neúspěšnými uchazeči o řidičák probrat, kde při dnes poměrně náročném testování dělá chybu a jak se jí napříště vyvarovat," navrhuje.
Jiný odborník, který se na přípravě normy podílel, ale s Humlem nesouhlasí. "U zkoušek existují dvě možnosti. Buď se zkoušený na testy v autoškole vůbec nepřipravuje, nebo nemá na testy například IQ, nedokáže udržet pozornost, má nějakou psychomotorickou poruchu či jeho osobnost ještě není vzrálá,obojí dokážeme odhalit," řekl pro ParlamentníListy.cz šéf Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček.
S odkazem na Humlovu myšlenku o pomoci psychologa se zvládnutím zkoušek pak konstatoval, že i k takovému poznatku mohou akreditovaní psychologové, provádějící testy dospět. "O tom člověku zjistíme mnohé, nepůjde o nějaký půlhodinový pohovor, ale velmi detailní vyšetření trvající několik hodin na specializovaném pracovišti," uvedl.
Síť na drogově závislé
Lidé, kteří by se díky novému zákonu o autoškolách k psychologovi přeci jen dostali, nemusí mít podle Hudečka obavy. Podobné mechanismy pouze přiblíží Česko k evropskému standardu a statistiky ze zemí EU hovoří o přibližně čtyř až pěti procentech těch, kdo testy neprojdou. "A to se měří i takové věci jako periferní vidění či tendence riskovat. Skuteečně není důvod k obavám," konstatuje Hudeček.
Nesmírně užitečným nástrojem ale budou psychotesty pro odhalování těch, kdo by v budoucnu mohli vozidlem ohrozit ostatní pod vlivem návykových látek. Častou příčinou neschopnosti mladých lidí složit zkoušky totiž bývá právě užívání drog. "Oni mají často problémy s učením nebo třeba s psychomotorikou, a to by měl dobrý dopravní psycholog odhalit," tvrdí Hudeček.
Expertů bude dostatek
Odborníků, kteří jsou schopni plnit funkci akreditovaného psychologa pro potřeby ministerstvem dopravy navrhovaného zákona, je v ČR podle informací šéfa Asociace dopravních psychologů zhruba devadesát. Dalších několik desítek právě absolvuje dvouletý studijní kurz. "To nám bude bohatě stačit, například v Rakousku mají jen šest center, v každém z nich pak pracuje šest odborníků," vypočítává Hudeček.
Mezi současným osazenstvem Poslanecké sněmovny by nápad s psychology podporu najít mohl. Pro je například sociální demokrat Jaroslav Foldyna. "Jsem rozhodně pro. Občas na silnících doslova žasnu, jaké kreatury mají řidičák," vzkázal formou SMS. Názory zástupců zbylých politických stran v Podvýboru pro dopravu se redakci získat nepodařilo.
Chystaná, podle expertů Ministerstva dopravy dlouho postrádaná norma zavede mnohé novinky pro uchazeče o řidičské oprávnění. Podmínky se totiž nezpřísní jen pro uchazeče, ale i pro učitele autoškol. Pravidelná přezkoušení, nutnost členství v profesní organizaci instruktorů či kontrola praktické části zkoušek formou instalované kamery a mikrofonu přímo ve vozidle patří jen k některým novinkám připravované normy.
Psali jsme:
Bulvár: Bárta by kvůli „vybodování" musel ke cvokaři. Možná by neprošel
Policejní tým cvičil a zabil Vietnamce. Psychotesty selhaly
Ilustrační foto: Hans Štembera
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Petr Mašek