Vedle koncepce rozvoje České televize měli účastníci výběrového řízení na funkci generálního ředitele ČT za úkol popsat motivaci, která je k podání přihlášek vedla. Někteří kandidáti nešetřili vzletnými slovy, jiní šli ve svém vysvětlování až k dávným kořenům, v nichž spatřují své předurčení stanout v čele veřejnoprávního média.
K těm druhým nepochybně patří největší favorit volby Petr Dvořák, bývalý ředitel TV Nova, který se snažil přesvědčit o svém dávném vztahu ke kultuře. „Filmovou tvorbu jsem začal poznávat již na základní škole, kdy jsem díky mojí babičce, uvaděčce v jednom z českobudějovických kin, hltal všechny filmy, které v té době byly uváděny," vzpomíná Dvořák na klasická díla francouzské a italské filmové školy, od komedií s Jean-Paul Belmondem až po Felliniho dramata.
Bývalý šéf Novy přesvědčuje o svém vztahu ke kultuře
Stranou jeho pozornosti nezůstala ani hudba, kterou začal objevovat po nástupu na střední školu. A tak každé středeční ráno stával ve frontě před prodejnou Supraphonu a nakupoval všechno nové, co v té době na deskách vycházelo. „Současně jsem objevoval knížky od soudobých nebo historických autorů, ať už ty, které jsme měli doma nebo ty, které jsem postupně nacházel ve třech různých českobudějovických knihovnách," dokresluje Dvořák svůj autoportrét kulturního člověka.
Úplně z jiného konce vzal motivační dopis Martin Vadas, autor dokumentu o bratrech Mašínech. „Jde mi o zlepšení veřejné služby, abych se před svými dětmi nemusel stydět za devastaci veřejného prostoru," píše Vadas s tím, že v ČT jsou přehlížena a tabuizována závažná témata a divákovi se proto nedostává toho, nač má nárok.
Bradáč nechce televizi jako zátěž
Výkonný ředitel ČT24 Roman Bradáč připomíná, že slovo motivace je odvozeno z latinského infinitivu movere, což znamená pohybovat. „Moji hybnou silou, tedy mým motivem je vytvořit televizi veřejné služby, která nebude vnímaná jako společenská zátěž, ale jako instituce v co nejširším smyslu prospěšná, sebevědomě se podílející na rozvoji společnosti a kulturní identity národa," uvádí Bradáč.
Producent Fero Fenič se domnívá, že by mohl být České televizi užitečný ve chvíli, kdy zaznamenává v oblasti obsahu největší propad ve své historii. „Sám jsem mnohokrát v médiích Českou televizi kritizoval. I proto teď cítím povinnost se k ní, k jejím problémům i její budoucnosti postavit čelem," zdůvodňuje svou přihlášku Fenič.
Od dob Mathého už ČT nikdy nebyla nezávislá
Předpokládaný největší Dvořákův konkurent, ředitel hudební TV Óčko Hynek Chudárek, je motivován touhou napravit špatný stav televize projevující se ztrátou mladého diváka, nízkou úrovní programu a poklesem důvěryhodnosti. „Vybudovat a navrátit ČT kredit, bonitu a úctu, kterou si zaslouží, považuji za profesní výzvu," tvrdí Chudárek.
Bývalý redaktor ČT Milan Šíma vzpomíná na politické ovlivňování, které zažil. Poznal tlaky, aby do pořadu přišel ten či onen poslanec nebo ministr a jiný zase aby nepřišel. „Abychom se v pořadu Bez obalu věnovali spíše tomuto tématu a ne tomu, co bylo plánováno ve scénáři a tamtoho politika nechali na pokoji. Česká televize nebyla podle mých zkušeností po odchodu Iva Mathého z funkce ředitele nikdy opravdu nezávislá," prozrazuje Šíma, co mu na ČT už dlouhá léta vadí.
K věci:
Soukromé televize válcují ve zpravodajství veřejnoprávní ČT
Rekordní sledovanost zpravodajství ČT. Když bude exšéf Novy ředitelem
Ředitel ČT Janeček v ohrožení. Nahradit ho může exšéf Novy
Foto: ceskatelevize.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jih