Pane řediteli, od nového roku čeká nezaměstnané řada změn - ostatně i úředníky na úřadech práce (ÚP). Máte pocit, že se vše stihne připravit včas, aby to mohlo začít fungovat od 1. ledna 2012?
V letošním roce prochází ÚP výraznou změnou. Vznikl jeden subjekt, ÚP ČR s krajskými pobočkami a kontaktními pracovišti. To se samozřejmě projevilo ve změně organizace práce, ale nemělo by se to dotknout kvality služeb poskytovaných uchazečům o zaměstnání. Asi ale narážíte na připravovaný přechod výplaty dávek hmotné nouze z obcí na ÚP. Zde bych chtěl zdůraznit, že již zhruba od poloviny letošního roku probíhá debata mezi obcemi a ÚP, na které se vyjasňují stanoviska obou stran na tuto záležitost. Toto vyjednávání považuji za důležitý prvek v přechodu výplaty dávek. V této souvislosti přejde na ÚP a to na základě dohody mezi MPSV a Svazem měst a obcí, 1500 - 1800 kvalifikovaných úředníků z obcí, tedy těch, kteří tuto činnost v současné době vykonávají. Ti doplní naše zaměstnance, kteří doposud vyplácejí SSP. Pro naše pracovníky a nejen pro ně připravujeme školení a vzdělávání tak, aby byli v dostatečném předstihu seznámeni se změnami zákonů a novými úkoly, které je očekávají. Jsem tedy přesvědčen, že ve spolupráci s obcemi , která 1.1. 2012 samozřejmě nekončí, ale bude se prohlubovat, vše stihneme.
Sledujeme téma NEZAMĚSTNANOST
Mám tím samozřejmě na mysli třeba i to, zda bude dostatek pracovních nástrojů pro lidi, kteří budou více než dva měsíce nezaměstnaní a měli by tedy pracovat v tzv. "veřejném zájmu". Jakým způsobem bude třeba zajištěna obnova těch pracovních nástrojů - když se některé zničí nebo ztratí...? Pokud se už i na takovéto detaily myslí...
Zde narážíte na veřejnou službu. Veřejná služba je nástrojem, který je aplikován i v současné době, byť ji zajišťují obce. I v této oblasti probíhají v současné době pracovní jednání, jak v rámci ÚP tak s obcemi, jak nejlépe veřejnou službu zajišťovat a to včetně takových detailů, které ve své otázce naznačujete.
Prý se teprve připravuje taktika či strategie toho, jakým způsobem a jaké skupiny dlouhodobě nezaměstnaných by měly povinnost se hlásit několikrát za týden na Czechpointech. Máte možnost se k tomu nějak vyjádřit, připomínkovat to? Víte například od úředníků, co to zpracovávají na MPSV, jak daleko tento manuál vůbec je?
Zde zmiňujete jiný projekt, který má za cíl zefektivnit výkon kontroly nelegálního zaměstnávání. Jeho realizace se již rozběhla a pro zajištění této činnosti je zpracovaná metodika, kterou samozřejmě připomínkovali i ti, kteří budou tuto činnost organizovat.Tím jsem vlastně odpověděl - metodika je již zpracovaná.
Dále čtěte:
Kolaps úřadu už v lednu. Pokud přijde, nedostanete dávky
Jaké máte odezvy od úředníků z jednotlivých měst a obcí na nově připravované novinky? Nebojí se, že i oni se postaví v důsledku těchto změn za okénko úřadu na kterém seděli a budou se muset registrovat jako nezaměstnaní?
Jak jsem již uvedl, probíhají již delší dobu vyjednávání s obcemi o přechodu některých pracovníků obcí na ÚP. To, že ÚP převezme vyplácení dávek hmotné nouze, neznamená, že obce přestanou vykonávat práci v sociální oblasti. K tomu jim zůstanou jak finanční prostředky, tak i dostatek stávajících pracovníků. Konkrétní počty těch, kteří přejdou na ÚP, se v současné době dojednávají.
Co si myslíte, že bude největším plusem plánovaných změn - ať už pro státní pokladnu, tak i pro samotné nezaměstnané či daňové poplatníky?
Připravované změny budou mít několik efektů. A to jak pro stát, tak pro samotné nezaměstnané či daňové poplatníky. Uvedu příkladmo některé. Z hlediska nákladů na výkon státní správy, dochází vzhledem ke zvyšování efektivity jednotlivých činností na ÚP a zlepšení organizace práce ke snížení počtu úředníků, a tak i nákladů na jejich platy. Výplata všech sociálních dávek poskytovaných státem se soustředí na jedno místo, čímž se zlepší kontrola a také možnost do jisté míry regulovat užití prostředků poskytovaných státem. Tak, aby nedocházelo k jejich zneužívání k jiným účelům, než jsou určeny. Zvyšuje se také kontrola nelegální práce, což rovněž ušetří prostředky státního rozpočtu.
Inspirovali jste se při změnách nějakou praxí ze zahraničí?
Je vždy potřebné rozhlížet se kolem, jak to dělají jiní. V této souvislosti si připomínám slova prvního ministra práce ČR Ing. Horálka, který nám, tehdy začínajícím ředitelům ÚP, zdůrazňoval, „Rozhlížejte se kolem sebe, nekopírujte, ale kapírujte". Je nutné vždy vybrat to nejlepší, co můžeme při naší práci použít.
Nesetkáváte se s názorem, že se podmínky změnily (nebo mění) tak, aby to většinu nezaměstnaných odradilo od toho se registrovat na úřadu práce?
Registrace uchazeče o zaměstnání na ÚP má pro něj několik výhod. Je mu vyplácena podpora před nástupem do zaměstnání, pokud na ní má nárok, ze státních prostředků je hrazeno zdravotní a sociální pojištění, ale hlavně je mu poskytováno poradenství, potřebná rekvalifikace, pomoc při hledání zaměstnání a další. Nevidím tedy nic, co by nezaměstnané odrazovalo od registrace na ÚP.
Nezpracovávali jste někdy statistiky toho, kolik může být v ČR skutečných nezaměstnaných? Ne tedy jen těch, co jsou registrování na ÚP - ale těch, co už třeba byli vyřazeni, co se z různých důvodů neregistrují? Například odbory hovoří, že nezaměstnaných totiž u nás není mírně pod půl milionu, ale zřejmě až tři čtvrtě milionu. A to by zamíchalo i pořadím, jež si držíme díky nižšímu číslu (zde uvedenému), v rámci EU...
Způsob výpočtu míry nezaměstnanosti je v ČR používán od vzniku ÚP. V poslední době se vede jednání o změně systematiky tak, aby se přiblížila způsobu výpočtu v zemích EU. Jsem však přesvědčen, že i když dojde ke změně výpočtu, budeme stále jednou se zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti.
Existují nějaká čísla, která vypovídají o tom, kolika lidem skutečně pomohl v hledání nového uplatnění ÚP? Dost často se totiž ozývají hlasy, že pokud si člověk nenajde uplatnněí sám, po vlastní linii, nabídky ÚP nejsou skoro nikdy akceptovatelné...Je to tím, že tam vznáší a vypisuje poptávku po volných pracovnících jen určitá kategorie zaměstnavatelů? Nebo je to jen mýtus, který vytvořili nezaměstnaní a nelze ho brát za "bernou" minci?
Úřad práce sám volná místa nevytváří. Je vždy odkázán na zaměstnavatele. Sám může vznik nových míst podpořit formou příspěvku z aktivní politiky zaměstnanosti. Pokud nám zaměstnavatel volná místa nahlásí, snažíme se formou výběru najít pro něj nejvhodnějšího uchazeče na toto místo. Je však na zaměstnavateli, koho si skutečně vybere. Znovu však připomínám, že pomoc ÚP těm, kteří hledají místo je širší, poskytneme poradenství, rekvalifikace a podobně. Je však samozřejmě také na každém, aby se sám přičinil o nalezení nového pro něj, vhodného místa.
A poslední otázka je už jen praktická. Pokud někdo dostane odstupné od zaměstnavatele v řádu pěti měsíců - a takové firmy existují, stačí, pokud jsou vázány kolektivní smlouvou - bude to znamenat, že sice ačkoli podporu dostávat nebude, bude muset, aby mu bylo hrazeno zdr. a sociál. pojištění - také počítat s tím, že bude zařazen do veřejných prací?
Zde uvádíte konkrétní příklad, který se týká veřejné služby. Jak jsem již uvedl, probíhá v současné době rozsáhlá diskuse, jak bude veřejná služba ÚP zajišťována, a také se dolaďuje potřebná metodika. Abych však byl konkrétní, veřejná služba bude poskytována hlavně těm, kteří jsou již delší dobu v evidenci ÚP, aby neztratili pracovní návyky. Ve vámi uváděném příkladu se domnívám, že zde bude dána přednost jinému uchazeči než tomu, jehož případ zde popisujete.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Čtěte také:
- Nezaměstnaný Drábkovi: Raději nejít na úřad práce, než totální ponížení
- Nezaměstnaní budou muset na veřejné práce. Jinak nedostanou podporu
- Bič na nezaměstnané: Budou se pravidelně hlásit na poště
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Hechtová