„Přestaňte na nás řvát. A dost!“ Byli jsme na dvou hraničních přechodech s Ukrajinou a toto viděli na vlastní oči

29.05.2022 11:31 | Reportáž

Neurvalé chování, zasekané silnice, bezplatná turistika, prázdné bankomaty a tak dále. Na tohle všechno si stěžují Slováci u hranic s Ukrajinou. Pomoc uprchlíkům z války prý uznávají, ale oni vidí i dost spekulantů, kteří si z "uprchlické krize" dělají dojnou krávu.

„Přestaňte na nás řvát. A dost!“ Byli jsme na dvou hraničních přechodech s Ukrajinou a toto viděli na vlastní oči
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Na slovensko-ukrajinské hranici

"Tak takhle na nás řvát nebudete! A dost. Takhle ne," zvýšil hlas příslušník finanční policie na hraničním přechodu Vyšné Nemecké. Postávala tam zrovna desítka Ukrajinců a dost hlasitě se domáhala přejezdu přes hranice domů. ParlamentníListy.cz se rozhodly zmapovat situaci na hranicích Slovenska a Ukrajiny, na hranicích zemí Schengenského prostoru...

Někteří skončili za Husákem

Stovky a stovky automobilů, většinou celkem nových, postávaly před hraničním přechodem ve Vyšném Nemeckém směrem na Ukrajinu. "Proč tam někoho pouštíte přednostně," pokřikují naštvaní řidiči na policisty. "No, protože někteří trpí těžkými zdravotními problémy a mají na to lékařské potvrzení. Také jde o vozy s humanitární pomocí, " vysvětlí jim muži v uniformách.

Jedu do Užhorodu. Já do Lvova. Moje cesta vede do Černovic. Dozvídám se postupně od řidičů, kteří si v EU koupili právě vůz. Prý čekají desítky hodin a už toho mají dost. Dojel jsem na místo autobusem z Michalovcí přes Sobrance a pak kousek došel. "Prostě dostali zelenou od vlády, tak toho využívají," sdělila mi provozovatelka restaurace přímo na hranicích a dodala: "Není se čemu divit. Každý rozumný člověk by se tak choval. Chápu je." Nikdo z dotazovaných nechce uvádět jméno, bojí se. Časy jsou zlé.

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v rámci válečného stanného práva rozhodl zrušit jak spotřební daň, tak i clo na dovoz vozů pro osobní účely, přičemž zrušil také příslušnou daň z přidané hodnoty. Úlevy se vztahují jak na nové, tak i na ojeté vozy. Po Evropě se nese zpráva: "Ukrajinci luxují trh s ojetinami." Běžně totiž platí Ukrajinci za dovezené vozy vysoké clo a daně. V jejich zemi jsou auta navíc mnohem dražší. "Pokud tedy zakoupí ojetinu třeba v Česku za osmdesát tisíc korun, pořizovací náklady se kvůli daním a clu, čítajícím dohromady třeba až pětašedesát tisíc korun, vyhoupnou až na zhruba 145 tisíc korun," napsal ekonom Lukáš Kovanda. V současnosti Ukrajinci zaplatí jen cenu samotného vozu a ceny ojetin tedy rostou.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Jan Rychetský

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

4:44 Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

Na konci listopadu uplyne půlroční lhůta, o které Otakar Foltýn opakovaně hovořil jako o limitu svéh…