„Ty jsi Evropa! Bezpečnost, jednota.“ Inzerce EU po celé Praze. A pak padl dotaz na peníze

25.10.2022 4:46 | Komentář

„Demokracie, diverzita a ochrana klimatu. Ty jsi Evropa.“ O co jde? Evropská komise zřejmě v České republice rozjela rozsáhlou reklamní kampaň, která by patrně měla lidem připomenout společné hodnoty, na nichž má EU stát. Oficiálně se ovšem ke kampani nikdo nehlásí, a není tak jasné, zda ji skutečně platili daňoví poplatníci a kolik peněz bylo vynaloženo. V rámci komunity PR a politického marketingu jsou slyšet dosti kritické hlasy. „Čekejme spíš opačný efekt. Lidi to naštve, zvláště výzvy k zelené energii v současné krizi. Je to výsměch,“ dozvěděly se ParlamentníListy.cz.

„Ty jsi Evropa! Bezpečnost, jednota.“ Inzerce EU po celé Praze. A pak padl dotaz na peníze
Foto: Radim Panenka
Popisek: Kampaň na podporu myšlenek EU

Může reklamní kampaň zvýšit popularitu EU mezi Čechy? Pomůže k identifikaci občanů se zelenými unijními závazky? Má kampaň přispět k většímu „uvědomění“, že patříme k většímu celku? Nebo to naopak EU ublíží a důsledky velké kampaně budou opačné, než mohli její autoři zamýšlet? I takové otázky si lze klást.

Pražané už zhruba týden při cestování metrem potkávají v prostorách podzemní hromadné dopravy množství osvětlených velkoformátových plakátů, hlavně ve formě tzv. citylightů opatřených vlaječkou Evropské unie a několika druhy hesel. Především se klade důraz na diverzitu, ekologii a zelenou energii. 

Naše redakce při cestě metrem jen na stanici Želivského na lince A zmapovala více než desítku těchto citylightů. Na kolemjdoucí z nich svítí hesla jako „Jednota, bezpečnost a obnovitelná energie“, „Stabilita, úcta a zelená transformace“ nebo „Demokracie, diverzita a ochrana klimatu“. Dané heslo vždy doplňuje totožná věta ve znění „Ty jsi Evropa“.

Žádný z plakátů neobsahuje informaci, kdo reklamu zadal. Ani malými písmenky někde v rohu, jak často bývá zvykem. Zjevně se ovšem jedná o kampaň Evropské komise, která nejspíš neprobíhá pouze na území ČR, ale i v dalších členských státech. Oficiální web Evropské komise totiž obsahuje totožné vizuály a hesla. 

Redakce ParlamentníchListů.cz se v pondělí brzy odpoledne obrátila na Zastoupení Evropské komise v České republice s několika dotazy. Zajímalo nás například, jaké jsou vytyčené cíle této propagační kampaně, jak dlouho, v jakém rozsahu a kde všude má kampaň probíhat, a v neposlední řadě jaké jsou její celkové náklady. 

Důvod je prostý. Pokud je kampaň financována Evropskou komisí, jde v konečném důsledku o finanční prostředky daňových poplatníků členských zemí EU a lidé se mohou oprávněně ptát, jak jsou tyto peníze vynakládány. Zastoupení Evropské komise v ČR ovšem do okamžiku vydání tohoto článku své odpovědi naší redakci nezaslalo. Jakmile se tak stane, ihned je čtenářům zprostředkujeme. 

Zajímali jsme se proto v komunitě expertů na PR a politický marketing, jaké názory na tuto kampaň mezi odborníky převládají. ParlamentníListy.cz oslovily několik svých zdrojů a je třeba přiznat, že nikdo z těch, kdo byl ochoten cokoli sdělit, nemluvil zrovna pozitivně.

„Doteď jsem o kampani nevěděl, pouze známý mi nedávno říkal, že v metru viděl jakási budovatelská hesla. Z toho, co vidím, musím kroutit hlavou. Jestli Evropská komise něco neumí, je to načasování. Vtloukat lidem do hlavy ‚vznešená‘ hesla o zelené transformaci a obnovitelné energii v době, kdy kontinent čelí nejtěžší energetické krizi v dějinách, to může buď někdo z hodně perverzním smyslem pro černý humor, nebo někdo, kdo je totálně odtržený od reality. V případě Bruselu se obávám, že platí hlavně druhá možnost. Koneckonců nejde jen o výběr témat a hesel, která jsou jak vystřižená z brožurek minulého režimu, ale o kampaň samotnou. Je správné v této době utrácet veřejné peníze na podivnou propagandistickou kampaň bez jakéhokoli významu? Je to házení peněz do kamen v okamžiku, kdy část populace může v zimě mrznout, protože nebude mít v těch kamnech čím zatopit,“ popisuje pro ParlamentníListy.cz zkušený dlouholetý politický marketér. Z pochopitelných důvodů nechtěl veřejně uvést jméno v obavě, že by mu to ohrozilo živobytí.

Jeho kolega z oboru měl dosti podobné vidění. „Zcela jednoduše. Účelem takových kampaní je vždy především pozitivně zapůsobit na danou cílovou skupinu, v tomto případě zjevně všechny občany napříč vrstvami. V daném případě jsem přesvědčen, že toto buď nezapůsobí vůbec, protože kdo z běžných kolemjdoucích tomu bude věnovat pozornost, anebo budou důsledky obrácené. Kolemjdoucí občan se možná na vteřinu zastaví, přečte si krásné heslo o nutnosti bezuhlíkového hospodářství, nebo co tam přesně je, a pouze se dopálí, protože si v tu chvíli představí své poslední vyúčtování za plyn a elektřinu. Coby majitel PR agentury bych pochopitelně takovou kampaň dělal, protože vydělávat musíme všichni, ale pokud mám uvažovat o její užitečnosti, pak si ťukám prstem na čelo. Je to naprostý nesmysl a z mého občanského pohledu to prokazuje, jak moc pánové a dámy v Bruselu jsou mimo realitu běžného člověka,“ konstatuje profesionál v politickém marketingu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka

Josef Bazala byl položen dotaz

Bečva

Dobrý den, rozumíte rozhodnutí soudu? Mně rozsudek hlava nebere. Přeci není normální, že soud řekne, ano stal se trestný čin, ale viníka nepotrestá. Jestli to je možné, není třeba změnit zákon?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura soptil: Ukrajinci bojují v pražských ulicích. Dezertéři. Lidé se bojí. A Fiala? Neuvěřitelná odpověď

18:10 Okamura soptil: Ukrajinci bojují v pražských ulicích. Dezertéři. Lidé se bojí. A Fiala? Neuvěřitelná odpověď

Předseda hnutí SPD Tomio Okamura dnes v Poslanecké sněmovně poukázal na tristní situaci na pražském …