Vít Bárta hned po nástupu na ministerstvo dopravy začal svérázně škrtat, zatlačil na stavební firmy a některé stavby pozastavil. Čelí proto kritice z různých stran. Jeho kroky se nelíbí ani premiérovi Petrovi Nečasovi. U bývalého ministra dopravy Petra Moose má však zastání.
„Ministr je pod velkým tlakem vlády a musí si s nařízeními nějak poradit. Dobře vím, jak je jeho pozice těžká," hájí ho v rozhovoru pro Hospodářské noviny Moos.
Státní zakázky jsou předražené, ale bude líp
Uvítal, že současné ministerstvo dopravy se stavební firmami komunikuje. Nesouhlasnou reakci stavařů na uzavírku některých staveb chápe. „Tlak je obrovský, situace je kritická. To, že rozdíl v prostředcích určených na výstavbu dopravních cest je celých 30 miliard korun, vede ke konfliktům," říká Moos.
Nynější státní zakázky mu připadají předražené. Mluví ale o novém systému cenotvorby pro státní zakázky dopravní infrastruktury. Může prý potvrdit, že po zavedení bude fungovat velice dobře.
„Povede k velkému zlevnění staveb. Dostaneme se na ceny srovnatelné s okolními zeměmi. Bude prostě poctivý," slibuje exministr.
Čínské firmy by mi tu nevadily
Bártovi by poradil některé stavby rozplánovat na delší časové období, tak by se měly oželet některé doprovodné stavby, jako například protihlukové stěny na železnici. Snížil by také ceny dodavatelů stavebních matriálů i stavebních prací.
„Další úspory vidím také v nastavení mírně měkčích norem. Podobně jako v sousedních zemích," navrhuje dále. Nebránil by se ani přivedení čínských stavebních firem na český trh. Monopoly, které využívá Česká republiku mu přijdou nebezpečné.
Více:
Bárta v Bohumíně slíbil: Most se dostaví
Bárta: Nemůžeme si dovolit podporovat ztrátový byznys
Bárta si po dlouhé době zablogoval. Vysvětloval, kritizoval a radil
Foto:Hans Štembera
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mab