V České televizi už téměř pět let běží projekt, který pro veřejnost zůstává tak trochu utajen. Spuštěn byl 19. května 2019 po čtvrt roce příprav. Při té příležitosti veřejnoprávní médium referovalo, že on-line redakce zpravodajství přišla s novou formou předání zpravodajského obsahu ČT24 – komiks. Zvolený formát měl k českoteleviznímu obsahu přilákat generaci mladých, která doma často ani nemá televizor. Při rozjezdu byl k dispozici archiv 30 zpravodajských komiksů, poté každý den vznikl jeden nový. Číst se dá na www.komiksy24.cz a www.ct24.cz/komiksy a upozornění na nové díly dává ČT24 na sociální sítě – zejména facebook a instagram.
Tehdy se šéfredaktor on-line zpravodajství ČT Karel Tinl pochlubil, že v týmu, který na projektu pracuje, jsou nejmladší kolegové, přičemž přinášejí na věc jiný pohled, a tak jejich hlasu v debatách o komiksech dává větší váhu. Výroba jednoho dílu komiksu si vyžádá několik hodin, vzniká totiž například i speciální grafika pro poutání tohoto obsahu na sociálních sítích. Na projektu pracuje velmi nárazově zhruba šest lidí – redaktoři, editoři, grafici a korektorky. Kromě těch, kteří se tématu věnují pravidelně, se pro projekt využívá také podpora vědecké redakce ČT24, která je často brána jako takový inkubátor nápadů.
Ztracený čas i energie, dalo by se dělat něco užitečnějšího
Témata pro zpracování do podoby kresleného příběhu vybírá redakce na základě řady kritérií – zejména obsahového a vizuálního. Komiksy vznikají z reportáží odvysílaných například v pořadech Události a Události v kultuře. K výrobě jsou používány aplikace, které fotkám z videí dodávají komiksový vzhled a které z takto získaných obrázků vyrobí samotný komiks. Reportáže jsou převzaty v plném znění a použity jsou pouze odvysílané záběry. Impulzem pro vznik tohoto typu „zpravodajství“ bylo přesvědčení, že tímto projektem Česká televize osloví skupinu, kterou klasická forma televizní reportáže úplně míjí.
Faktem je, že objevit někoho, kdo by o tomto projektu věděl, natož aby jeho výstupy alespoň občas sledoval, se zdá být skoro nemožné. „Pokud to existuje, a asi tedy ano, tak to je určitě ztracený čas a energie a zbytečně jsou na tom zaměstnáváni lidé, kteří by mohli dělat něco užitečnějšího. Samozřejmě že nějaké náklady to má také. Pokud je cílem přitáhnout ke zpravodajství mladé lidi, tak nevím, kdo z mladých čeká na zřejmě dobře utajený zpravodajský komiks? Myslím, že s novým ředitelem by měla skončit mantra o tom, že sledovanost není důležitá,“ říká pro ParlamentníListy.cz televizní producent Ivan Štefka.
Postavit zpravodajství na zelené louce. I za cenu vysílací pauzy
Marně přemýšlí, v čem by mohl být zpravodajský komiks pro Českou televizi přínosem. „V dnešní mediální době, pokud chce být člověk alespoň nějak objektivněji informován, tak musí sledovat více zdrojů, od veřejnoprávních, přes zahraniční až po alternativu k veřejnoprávním médiím, neboť ta se zablokovala v sebestřednosti redaktorů a v jejich vlastních neskrývaných jednotných politických názorech. Tím se stalo zpravodajství a publicistka absolutně nedůvěryhodnými a bude velmi těžké tu důvěru vrátit. Ale on se o to asi nikdo ani nesnaží. Ten, kdo o věcech přemýšlí, to vidí a nemůže pomoci žádný komiks,“ poznamenává producent a dramaturg.
Komiks: Ukrajinští uprchlíci se snaží začlenit. Karatista Bojčuk získal medaili pro český klub. Zdroj: ČT24
To rozhodně není cesta, kudy by se veřejnoprávní médium mělo ubírat. „Česká televize se může v obrovské mediální konkurenci zachránit ne navyšováním poplatků a komiksem, ale přísnou dietou, redukcí počtu vysílacích kanálů, výrazným snížením počtu vysílacích hodin a znovu postavením zpravodajství a publicistiky na zelené louce. A to i za cenu nějaké vysílací pauzy, která nikomu vadit nebude. Je potřeba vrátit pluralitu, objektivitu a vyváženost, což ovšem znamená nekompromisně měnit redaktory, dramaturgy, editory a všechny další, co ovlivňují obsah a odmítají respektovat zákonné poslání České televize. Tím je v oblasti zpravodajství a publicistiky vyvážené, objektivní a všestranné informování za účelem vytvoření si vlastního názoru divákem,“ dodává pro ParlamentníListy.cz Ivan Štefka.
Návštěvy ve vyšších jednotkách až nižších desítkách tisíc měsíčně
Samotná veřejnoprávní televize projekt zatím nezatracuje. „Projekt přinesl neotřelý způsob prezentace zpravodajského obsahu s ambicí oslovit další publikum. Za pět let se ‚Zpravodajský komiks‘ etabloval a pozitivní ohlas na něj jsme zaznamenali i ze zahraničí. Od prosince minulého roku prochází web ČT24 výrazným redesignem a v rámci tohoto procesu také postupně vyhodnocujeme fungování a postup výroby jeho jednotlivých částí, což se týká také komiksu. To, zda se bude projekt nějakým způsobem upravovat, bude vycházet z tohoto vyhodnocení,“ konstatuje pro ParlamentníListy.cz Aleš Měřička, hlavní vedoucí vydání webu ČT24.
V roce 2023 zaznamenávaly komiksy návštěvnost ve vyšších jednotkách až nižších desítkách tisíc měsíčně. „Vzhledem k tomu, že většina návštěvníků využívá možnost odmítnout souhlas se sdílením dat pro analýzu, nemáme v tuto chvíli k dispozici dostatečná analytická data pro vyhodnocení jejich věkového složení,“ vysvětluje šéf vydání webu ČT24 s tím, že snahu o zvýšení dosahu zpravodajství novými cestami a formáty považuje Česká televize za opodstatněnou součást veřejné služby. „Náklady na výrobu Zpravodajského komiksu jsou znatelně nižší než náklady na práci jednoho běžného redaktora webu a z tohoto pohledu jej lze skutečně považovat za ‚nízkonákladový‘,“ ujišťuje Aleš Měřička.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník