Svého nebývalého postavení ministra ve dvojnásobné demisi si nejvíce užívá ministr dopravy Dan Ťok. Jeho poradci mu zajistili tolik prostoru v médiích, že s přehledem poráží i šéfa hnutí ANO Andreje Babiše. Za poslední tři týdny jsme se o Ťokovi dozvěděli úplně všechno. Někdy to vypadalo tak, že zahajuje kampaň za svoji senátorskou budoucnost.
Za největší úspěch svého působení na pozici ministra dopravy považuje Dan Ťok stabilizaci státem řízeného Ředitelství silnic a dálnic a zrychlení dopravních staveb. Naopak za neúspěch označil situaci okolo technických kontrol. Ťok to řekl v rozhovoru pro ČTK. Zvlášť kriticky bylo veřejností přijato jeho tvrzení, že zrychlil stavbu silnic a dálnic. Nejen motoristé s jejich každodenní zkušeností jízdy po našich dálnicích a silnicích se tomu smějí. Současný ministr dopravy patří k nejkritizovanějším ministrům současné vlády v demisi. Jeho odpůrci mu vyčítají také situaci kolem mýtného tendru, který zrušil antimonopolní úřad.
Podle Ťoka v době jeho nástupu do funkce ŘSD nefungovalo a bylo v celkovém rozkladu. „Když jsem přišel, byl tam snad třetí ředitel za rok,“ řekl Ťok. ŘSD tehdy podle něj neplnila své základní funkce a nestavěla nové dálnice, ani je nepřipravovala. Během působení Dana Ťoka na pozici šéfa resortu dopravy bylo podle něj rozestavěno zhruba 155 kilometrů dálnic, z toho 68 kilometrů modernizované D1, a zprovozněno bylo asi 97 kilometrů.
Asi třicet kilometrů za rok, a to včetně rekonstruované dálnice D1? Není to spíše málo a značný neúspěch než úspěch?
K dalším úspěchům ministerstva během svého funkčního období označil Ťok paradoxně mimo jiné i zabezpečení výběru mýta po roce 2016, kdy byla prodloužena původně desetiletá smlouva s Kapschem o další tři roky. V současnosti přitom této rakouské firmě vyhlásil otevřenou válku a jakékoliv náhradní řešení mýtného problému s Kapschem prohlásil za absolutně nepřípustné.
Naopak za neúspěšnou považuje Ťok svou snahu o liberalizaci pravidel okolo stanic technické kontroly. „Chtěli jsme otevřít zákon a rozvolnit pravidla, tak aby mohly vznikat další stanice, a řidiči tak nemuseli nikde stát fronty,“ řekl ministr dopravy s tím, že podle jeho názoru se kvůli situaci ve Sněmovně pravidla nakonec ještě zpřísnila. „Netušil jsem, že STK mají tak silné lobby,“ dodal.
Za nedokončenou považuje i svou práci okolo bezpečnosti na silnicích a bodového systému. Jeho cílem bylo bodový systém zjednodušit a upravit, tak aby byl přísnější v případě větších přestupků a zároveň mírnější u těch menších. Podle ministra však k tomu nenašel podporu mezi poslanci.
A v těchto prohlášeních narážíme na zásadní politickou vlastnost Dana Ťoka. Všichni jsou proti mně, nikdo se za mne nepostaví a všemocná lobby mně zničila každý dobrý nápad.
Rakouská společnost Kapsch prý ovlivnila většinu dopravních expertů, Hospodářskou komoru, Svaz měst a obcí, autodopravce a další instituce, které mýtný tendr od začátku kritizují. Pod tlakem Kapsche prý rozhoduje také ÚOHS. Alespoň to několikrát řekl ministr Ťok. Dost odvážné tvrzení směrem k nezávislému antimonopolnímu úřadu.
Ani ve svém rozhodnutí, že nebude ve vládě pokračovat, na Kapsch nezapomněl. Za nedávnou kritikou z řad ČSSD prý vidí snahy ovlivnit výběr provozovatele mýtného. „Já za tím cítím trošku mýtný tendr. Pokud chtějí na ministerstvu někoho, kdo se domluví přímo s Kapschem, tak jim to nabídnu,“ uvedl Ťok.
Dlouhodobé výhrady k tomu, jak Ťok vede resort, mají přitom komunisté, kteří jednají o tiché podpoře vznikající druhé vlády šéfa ANO Andreje Babiše. Až v posledních dnech se také přidali sociální demokraté. Šéf komunistických poslanců Pavel Kováčik například vzkázal ministrovi dopravy Danu Ťokovi k jeho nepodařenému výběrovému řízení na provozovatele českého mýta: Experimentů už bylo dost! Avizovaný Ťokův odchod z vlády jen potvrzuje Kováčikův názor, že šlo o nejslabšího ministra dopravy v historii české vlády. „Mně to přijde skoro tak, že se tu rok hledal důvod, proč se ta soutěž má zrušit, a ten důvod nastal,“ řekl minulý týden ministr Ťok. Uvedl také, že všechny varianty dalšího postupu, které ÚOHS zmiňuje, jsou relevantní pouze za předpokladu, že vyhraje soutěž firma Kapsch, která mýtný systém nyní provozuje. „Jestli vedeme soutěž tak, že chceme vědět předem vítěze, tak já to dělat nebudu,“ řekl také Ťok.
A přitom by stačilo tak málo, více se otevřít a mluvit i s oponenty, kteří nemusejí mít na všechno stejný názor jako on a jeho ministerští úředníci. Ve svých mediálních vystoupeních posledních dnů například neustále opakuje, že nikdo nestojí o jím vyhlášeného vítěze mýtného tendru, slovenskou společnost SkyToll, která ušetří státu miliardu ročně. Třeba ano, ale proč veřejně nemluvit i o tom, že nejlevnější řešení nemusí být vždy nejlepší! Stačí se podívat do slovenských novin, kdy SkyToll začínal u našich sousedů vybírat mýto, jak se zakázka neustále navyšovala a jak náklady dosahovaly až 50 procent z vybraného mýta.
A ještě jedna hádanka, zřejmě už pro nového ministra dopravy, který se nebude vyhýbat diskusi. Za rok prý ušetříme s novým mýtným operátorem miliardu. Kdo to ale spočítal? Nějak to prostě nevychází. SkyToll vyhrál s nabídkou 10,75 miliardy na deset let. Ročně tedy bude po státu chtít 1,075 miliardy. Přitom náklady za loňský roky byly 1,523 miliardy. Úspora ano, ale jen o půl miliardy.
Podle nových podmínek ve vyhlášeném výběrovém řízení lze ale jen zjednodušením povinností ušetřit 635 milionů a náklady snížit na 890 milionů.
Stát už totiž nepočítá v novém zadání s tolika distribučními místy, kde si řidiči mohou zařídit vše, co potřebují v souvislosti s mýtem, škrtá se odměna za úspěšnost výběru mýta a nepočítá se ani s poplatky za platbu kartou, kterou podle nových pravidel zaplatí přímo stát. Náklady na provoz se tak okamžitě sníží na 890 milionů. Mýto by tedy bylo bez zásahu kohokoliv levnější než vítězná cena SkyTollu, kterou Ťok tolik obdivuje. Cena by se určitě ještě snížila vyhlášením soutěže na obsluhu současného mikrovlnného systému, který může spolehlivě sloužit minimálně dalších dvacet let.
Nástupce ministra Ťoka bude muset dořešit mýtný systém i s přihlédnutím k těmto faktům, které současný ministr odmítl komentovat, protože je zveřejnil Kapsch, s nímž je v otevřené válce.
Dan Ťok je druhým nejdéle sloužícím ministrem dopravy v porevolučním období, ve funkci je už skoro 1 300 dní. Nejdéle sloužícím ministrem dopravy byl Milan Šimonovský, který v letech 2002 až 2006 strávil ve funkci celkem 1 512 dní a je podepsán pod posledním mýtným tendrem. Kdo asi podepíše ten nový?
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav