"Pro nás je velmi důležité, aby došlo k transformaci, ať už na akciovou společnost, nebo na státní podnik, a aby následně byly do této nové společnosti vloženy pozemky a samotné komunikace. Na základě toho bychom si pak mohli půjčit finanční prostředky i od soukromých investorů, které by následně zase mohly být vloženy do budoucích investic v dopravních liniových stavbách," uvádí v rozhovoru pro ČT Dobeš.
Kdyby se ŘSD tedy transformovalo na akciovku nebo státní podnik, vzalo by si na začátku úvěrem zřejmě až třicet miliard korun. To je prý částka, která bude na dopravní stavby chybět v rozpočtu do roku 2015.
Související: Chovanec (ČSSD): Odmítám přeměnu ŘSD na akciovou společnost
"Navíc podle analýz, které máme k dispozici, to bude v celkovém součtu pro nás znamenat případnou úvěrovou linku dokonce 90-200 miliard korun. Ty budeme následně moci vložit do dopravní infrastruktury, tedy budeme za ně moci stavět. A dostaneme tak i možnost odložených plateb," pochvaluje si ministr. Podobný princip je prý běžný na Slovensku či v Polsku.
Opozice ale tento záměr odmítá. "S tímto návrhem nemohu souhlasit, my jsme na něm neshledali žádná pozitiva. Když se z ŘSD stane samostatná firma, která si bude sama půjčovat peníze, tak se dostane mimo veřejnou kontrolu. Riziko, že z akciové společnosti budou tyto peníze netransparentním způsobem vyváděny, je neúměrně vysoké," kritizuje stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec.
Čtěte více:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pan