V posledních měsících Húsíové intenzivně stupňují své útoky na obchodní lodě v Rudém moři a Adenském zálivu, což má vážné důsledky jak pro bezpečnost námořníků, tak pro mezinárodní obchodní trasy. Nedávné útoky zahrnovaly potopení lodi MV Tutor a poškození lodi MV Verbena, loď pro přepravu hromadného nákladu vlastněnou Ukrajinou a provozovanou Polskem. Posádky pomohla evakuovat letadla z úderné skupiny letadlových lodí Dwight D. Eisenhower a také další komerční loď, uvádí zpravodajský server Námořního institutu Spojených států amerických (The United States Naval Institute, USNI) USNI NEWS.
Húsíové vyhrožují dalšími útoky, pokud nebude ukončeno izraelské bombardování Gazy.
Centrální velitelství Spojených států a jejich mezinárodní partneři reagují na húsíjské útoky, usilují o ochranu volné plavby a snižují útoky Húsíů na obchodní lodě, řekl koncem června novinářům mluvčí Pentagonu generálmajor Patrick Ryder. Tato snaha je součástí širší strategie na podporu bezpečnosti v regionu a minimalizaci negativních dopadů na mezinárodní obchod a dopravu.
„Velmi se soustředíme na to, abychom zajistili, že tyto druhy útoků budou znehodnoceny a že Húsíové budou i nadále chápat, že za bránění svobodě plavby na této životně důležité mezinárodní vodní cestě se bude platit, a to je prostě naprosto nepřijatelné," řekl Ryder a dodal, že Húsíům se nepodařilo odradit Spojené státy od jejich aktivit v Rudém moři. „Víte, provedli více než 190 útoků, z nichž naprostá většina byla zlikvidována díky úsilí USA a mezinárodního společenství, které pomáhá chránit lodní dopravu a životy námořníků prostřednictvím operací, jako je operace Prosperity Guardian.“
Navzdory snahám o oslabení Húsíů jejich útoky pokračují, což podle expertů naznačuje, že tato skupina stále disponuje dostatečnými zdroji a schopnostmi na ohrožení námořní dopravy. „Spojené státy pokračují v ničení útočných schopností Húsíů v Jemenu, ale tato teroristická skupina má i nadále dostatek prostředků k ohrožování lodní dopravy. To nabízí poznatky o velikosti arzenálu této teroristické skupiny a naznačuje, že Húsíové nadále využívají dodávek zbraní od svého patrona z Teheránu," uvedl Bradley Bowman, vrchní ředitel Nadace na obranu demokracie (Foundation for Defense of Democracies).
Tento stav přináší komplexní výzvy včetně nutnosti efektivního monitorování a regulace zbraní, které Húsíové získávají od svých zahraničních spojenců. „Snaha o zničení kapacit v Jemenu, která nevěnuje dostatečnou pozornost a zdroje zadržování dodávek zbraní z Íránu do Jemenu, není nepodobná tomu, když majitel domu uklízí louže, ale ignoruje díru ve střeše,“ popsal situaci.
Ač může většina plavidel proplout Rudým mořem bezpečně, Húsíům dle jeho slov stačí k dosažení cílů pouze „tu a tam uspět“.
Útoky Húsíů mají měřitelný vliv na provoz v Suezském průplavu. Hlavní příčinou poklesu jsou samotné útoky, ale také obavy společností z jemenské skupiny a rostoucí náklady na pojištění, které činí plavbu přes Suez nákladově nevýhodnou. Zpráva Obranné zpravodajské agentury (Defense Intelligence Agency, DIA) uvádí, že útoky zasáhly 65 zemí a 29 velkých přepravních společností. Například společnost Maersk se rozhodla raději obeplouvat mys Dobré naděje, což zvýšilo náklady na palivo až o 1 milion dolarů a prodloužilo dobu přepravy o jeden až dva týdny.
Húsíové začali útočit na lodě v Rudém moři a Adenském zálivu v listopadu 2023 po izraelských útocích na Gazu. Mezi prosincem 2023 a únorem 2024 klesl počet kontejnerových lodí proplouvajících Rudým mořem o 90 %, uvádí zpráva od Obranné zpravodajské agentury.
Podle organizace OSN o obchodu a rozvoji (United Nations Conference on Trade and Development, UNCTAD) se nákladní doprava Suezským průplavem snížila o 39 % za dva měsíce od útoků jemenských Húsíů. V důsledku toho došlo i k poklesu tonáže nákladu a to o 45 %. UNCTAD varovala před riziky vyšší inflace, nejistotou v oblasti potravinové bezpečnosti a zvýšenými emisemi skleníkových plynů, informuje agentura Reuters.
Suezský průplav odbavuje 12-15 % světového obchodu a 25-30 % kontejnerové dopravy. V týdnu do 19. ledna se přeprava kontejnerů průplavem snížila o 82 % oproti začátku prosince.
Vedoucí obchodní logistiky UNCTAD Jan Hoffmann uvedl, že ceny potravin by mohly pocítit dopad zvýšených přepravních nákladů. Přibližně polovina nárůstu cen potravin od války na Ukrajině byla způsobena vyššími náklady na dopravu. Hoffman dále zmínil, že aktuálně jsou narušeny tři klíčové světové obchodní trasy: Suezský průliv, Panamský průplav a tok obilí a ropy od ruské invaze na Ukrajinu.
Srovnávací údaje společnosti Marine Traffic naznačují, že útoky Húsíů vedly k 79,6% poklesu počtu suchovozů proplouvajících Suezským průplavem v červnu 2024 oproti červnu 2023.
Sharp Decline in Suez Canal Bulk Carrier Traffic
— MarineTraffic (@MarineTraffic) June 20, 2024
In June, a 79.6% reduction in #drybulk carriers passing through the Suez Canal was observed, with only 24 ships compared to 118 in the same period last year, according to #MarineTraffic data. This significant drop is primarily due… https://t.co/DJY1LJC2l4 pic.twitter.com/HAvdOmDWjM
„Přeprava kontejnerů Suezským průplavem skončila v červnu na úrovni pouhých 20,4 % úrovně z června 2023,“ doplnil analytik vystupující na X pod jménem Big Sarge. „Húsíové vyhráli.“
— Big Serge ?????????? (@witte_sergei) July 5, 2024
Podle časopisu Lloyd´s List je prozatím poslední potopenou lodí plavidlo jménem Lavant. Bezpečnostní zdroje sdělily Lloyd's Listu, že tanker plující pod vlajkou Komorských ostrovů byl zasažen 23. června v 8:41 hodin 96 námořních mil od jemenského Ništunu.
Poslední registrovaný útok je pak z 28. června na loď „Delonix“. Loď byla zasažena pěti střelami. Nebyly hlášeny žádné škody, ale Delonix byl nucen změnit kurz. Delonix byl údajně cílem útoku kvůli domnělé příslušnosti k USA.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Kratochvílová
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.