Nový tendr už byl vypsán, ale je kritizován ze všech stran, jak společností Kapsch, tak jejími konkurenty. Společnosti Kapsch se např. nelíbilo,že stát poskytl jejím konkurentům dokumentaci k dosud fungujícímu systému. V této dokumentaci je obsaženo i know-how společnosti.
Bývalý ministr dopravy Žák, dnes poradce prezidenta republiky Miloše Zemana, vnáší do souboje o mýto další pohled. Pohled velmi nelichotivý vůči ministru dopravy v demisi z hnutí ANO Danu Ťokovi. Ten plánuje rozšířit mýto i na silnice prvních tříd. Asi o 900 kilometrů. To se nelíbí krajů, ale ani Hospodářské komoře České republiky. Stěžovali si proto u premiéra v demisi Andreje Babiše (ANO).
„Premiér si na setkání trpělivě vyslechnul zástupce podnikatelů, starostů a hejtmanů či odborářů, a následně i obhajobu ministra dopravy Ťoka. Pro jednoho z nejméně úspěšných ministrů dopravy se bohužel lež stala standardním pracovním nástrojem. Tvrdil premiérovi, že nevěděl o žádných protestech proti rozšiřování mýta do regionů před vyhlášením tendru. Usvědčuje ho už jen pohled do monitoringu médií – od listopadu 2016 desítky kritických článků či otevřených dopisů, a sám Ťok na ně v novinách vždy promptně reagoval. Tvrdil také premiérovi, že o žádné nabídce Kapsche na odkoupení tuzemské pobočky a zahájení cesty k emancipaci státu v provozu mýta netuší. Mediální výstřižky jej opět přichytily při lži. Ťok opakovaně odkázal s takovým řešením na novou povolební reprezentaci. Při vyhlašování tendru v červnu 2017 dokonce sám zmínil existující nabídku Kapsche, když se ho novináři ptali na případný plán B při krachu tendru,“ napsal Žák ve vyjádření.
Žák nechápe, proč se dosud nepodařilo vybrat nového provozovatele mýtného systému. První tendr běžel mezi lety 2005 a 2006 a výběr provozovatele trval osm měsíců. Fakt, že stávající ministr Ťok, který je ve funkci od prosince 2014 nedokázal tender vypsat a najeho základě vybrat vítěze, podle Žáka ukazuje, že se na ministerstvu dopravy nemaká, i když premiér v demisi Andrej Babiš o makání stále mluví.
Bývalý ministr dopravy navíc nechápe, proč Ťok tak trvá na tom, aby se v novém tendru objevil i jiný než mikrovlnný systém mýtných bran, skrze který se mýto vybírá dnes.
„Jen v Česku se může stát, že politici tak dlouho lobbují za komerční firmy v pozadí, až se spustí výběrové řízení, které povede k vyhození již jednou daňovými poplatníky zaplaceného mýtného systému. Jistě, dokážu pochopit averzi Ťoka a dalších politiků ke stávajícímu provozovateli Kapsch, který si v minulosti uměl tvrdě obhájit vlastní zájmy. Ale nemůžeme přece s vaničkou vylívat i dítě. Ve snaze zkomplikovat Rakušanům obhajobu provozu mýta pro další desetiletku provedli politici takovou zhůvěřilost s neekonomickým rozšiřováním mýta a celým tendrem, že lze po rozlepení obálek očekávat smršť trestních oznámení. Ťok už veřejně přiznává, že 900 kilometrů jedniček je v zadání tendru z politických důvodů a nemá to ani ekonomický, ani regulatorní smysl. Kdyby se soutěžil nový provozovatel pro stávající státní mýto, mohla by veřejnost jednoduše porovnat, o kolik levněji by to konkurenční firmy nabídly. Ťokův tendr ale přinese úplně nový systém, výstavbu a implementaci, další zvýšené provozní náklady. Porovnání se stávajícím vybíráním mýta bude tedy nemožné,“ podotkl Žák.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp