„Jednu miliardu zajistil vyhraný spor s Ministerstvem dopravy o vlaky. Tyto peníze by se do kraje nedostaly a museli by to zaplatit všichni občané z daní,“ uvedl hejtman. Jde o devět nových elektrických jednotek RegioPanter za více než miliardu s dotací EU, které jezdí od prosince z Plzně do Horažďovic.
Dalších 300 milionů korun získá kraj od ČSAD autobusy Plzeň, firmy ze skupiny miliardáře Zdeňka Zemka. Podle vzájemné dohody z loňského února ČSAD vrátí kraji 123 milionů Kč, které neoprávněně inkasovalo v letech 2013 až 2015 na zajištění dopravní obslužnosti. „Letos bude vše splacené,“ uvedl hejtman. Kromě 123 milionů přinesla dohoda kraji úsporu dalších 150 milionů Kč. Kraj totiž ještě dojednal s dopravcem maximální ceny až do konce letošního roku. Byly zastropovány na úroveň roku 2015 a přitom už zahrnovaly dopad dvou nařízení vlád o zvýšení mezd řidičů, řekl.
Kraji se navíc nedávno povedlo výhodně vysoutěžit na dalších deset let nového autobusového dopravce, firmu Arriva, která bude jezdit příští rok za současné ceny ČSAD, ale s novým autobusy. „Takže jsme tendrem ušetřili na kilometru asi pět korun. Při 15 milionech ujetých kilometrů ročně to vychází za 75 milionů korun. „A my jsme vlastně na stejné ceně a máme nové autobusy proti 18 let starým,“ uvedl hejtman.
Kraj dále získá proti plánu 300 milionů korun navíc na stavbu západního obchvatu Plzně. Stavba měla z programu ITI (Integrované teritoriální investice) pevně daný limit dotace 1,2 miliardy korun bez soutěže. „Provedli jsme takovou rizikovou akci a odsunuli jsme to z ITI do IROP, kde není limit na peníze. A teď nám napsali z IROP, že je předběžně naše žádost přijatá,“ řekl hejtman.
Kraji se postupně daří snižovat ztráty svých šesti nemocnic. „Letos tam očekáváme úsporu zhruba 70 milionů korun,“ uvedl hejtman. Z dřívějších 330 milionů, jimiž kraj nemocnice dotuje ze svého rozpočtu, by to mělo být letos zhruba 260 milionů Kč.
„Pro mě je velkou výhodou, že vím, jak uvažují ti na druhé straně (obchodu), což úředníci neví. Když jsem byl na té druhé straně já, tak jsem nespal. Podali jsme nabídky a čekali. Následovala nervozita, protože v případě neúspěchu hrozilo propuštění stovek lidí,“ řekl Bernard, který byl před nástupem do funkce hejtmana na podzim 2016 generálním ředitelem strojírenské skupiny Škoda Transportation.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk