„Když jsem se připravoval na cestu do Spojených států, tak jsem koukal na různá youtube videa s prezidentem Trumpem. Na jeho meetingy. Tak jsem zjistil, že tam mají všichni takovouhle čepici – Make America Great Again. A já říkám, proč nemít takovouhle čepici,“ táže se ve volebním spotu premiér Andrej Babiš (ANO). Doufá, že lidé budou kšiltovku nosit například na sportovní zápasy.
Podobný nástroj jako Piráti, tedy kombinaci reálného a virtuálního světa, použil například prezidentský kandidát Muhammadu Buhari v Nigérii v roce 2015. Hologram kandidáta, který mluví k lidem, využil také francouzský prezidentský kandidát Jean-Luc Mélenchon v roce 2017. Andrew Yang plánuje podle Pirátů velkou část své prezidentské kampaně v roce 2020 ve Spojených státech postavit právě na využití trojrozměrných hologramů.
„Tištěné noviny jsou pro volby tradičně důležité. My jsme těm našim ale chtěli letos dodat něco navíc. Myslíme si, že pokud dokážeme kampaní naše voliče zaujmout a pobavit, více z nich se může odhodlat jít k volbám,“ uvedl v tiskové zprávě stratég kampaně Tomáš Mrkvička.
U volebních stánků, ale také na pirátském webu je dostupné takzvané „peksaso“, tedy pexeso s volebním programem Pirátů pojmenované po místopředsedovi strany Mikuláši Peksovi. „Říká se, že volební programy nikdo moc nečte, proto si ten náš mohou voliči zahrát. Na rozdíl od tradičního pexesa nejsou dvojice obrázků totožné, ale reprezentují, samozřejmě s jistou nadsázkou, možnou budoucnost Evropy. Stane se technologickým lídrem, nebo budou růst montovny? Zastavíme klimatickou změnu dřív, než budeme muset čelit poušti sahající až k Mikulovu? To jsou různé scénáře, které naše pexeso ukazuje,“ uvedl pirátský předseda Bartoš.
Kandidující strany a hnutí tradičně využívají i volební klipy. Například koalice Starostů a nezávislých (STAN) a TOP 09 se odkazuje na film Pelíšky a v jejím klipu herečka Eva Holubová v roli učitelky varuje před šířením slova brexit. Strana Česká suverenita se prezentuje záběry na děti skákající gumu na nádvoří Pražského hradu a varuje před ženami zahalenými v burkách.
Mezi 39 kandidujícími subjekty jsou i dvě satirická uskupení, která odpovídajícím způsobem pojala i volební kampaň. Hnutí Tvůj kandidát, na jehož kandidátce je pouze lídr Daniel Konečný, například na plakátech slibuje, že v europarlamentu prosadí víc sobot a nedělí, ve volebním programu potom navrhuje povinné kurzy výslovnosti ř pro členy Evropské komise, snížení rakouských a německých platů na českou úroveň nebo dotace na pivo pro české občany. Uskupení ANO, vytrollíme europarlament slibuje, že zajistí Čechům moře, zavede emisní povolenky na čočku a fazole nebo že do roku 2030 dopraví prvního Čecha na Mars.
Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční 24. a 25. května. Češi rozhodují o 21 europoslancích, kandidátky jsou jednotné pro celou republiku. Před pěti lety získaly ANO, ČSSD a TOP 09 se STAN po čtyřech europoslancích, KDU-ČSL a KSČM po třech europoslancích, ODS dva a Svobodní jednoho.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk