Kritická situace kolem Prahy. Nejsou školy. Děti se učí v cukrárně nebo i vytápěném stanu

10.11.2022 18:33 | Kauza

V Česku je dlouhodobě nedostatek míst ve školkách a školách; nejhůře je na tom Praha a Středočeský kraj. Děti se tam proto učí na improvizovaných pracovištích, mj. v cukrárně nebo ve vytápěném stanu. „Aktuálně je ve Středočeském kraji připraveno k výstavbě šest škol, jen se to vysoutěží a můžou příští rok začít stavět,“ ubezpečila náměstkyně ministra školství Martina Běťáková.

Kritická situace kolem Prahy. Nejsou školy. Děti se učí v cukrárně nebo i vytápěném stanu
Foto: Archiv
Popisek: Školní dílny, ilustrační foto

Běťáková v rozhovoru pro Rádio Impuls komentovala situaci ve středočeských Sulicích, kde se děti učí ve vytápěném stanu, protože ve škole není dostatek místa. „Já shodou okolností bydlím vedle Sulic, takže tu situaci znám, byla jsem v té škole. V Sulicích ten stan aktuálně neslouží jako kmenová třída, ale na doplnění míst vzdělávání při dělení tříd,“ vysvětlovala Běťáková, že nejde o tak kritickou situaci, jak se může zdát.

Náměstkyně ale přiznává, že míst ve školách a školkách je nedostatek, to se ale prý brzy změní. „Je pravda, že těch škol je nedostatek a aby se pokryly ty potřeby ve Středočeském kraji, zejména v prstenci kolem Prahy, tak je potřeba vystavět ještě mnoho škol,“ uvedla.

„Teď jsme měli na ministerstvu dotační titul, ve kterém jsme podpořili výstavbu škol. Aktuálně je připraveno stavět šest škol, jen se to vysoutěží a můžou příští rok začít stavět. Takže blízká budoucnost bude lepší. Do té doby mohou například vznikat detašovaná pracoviště, kde budou ty školy pracovat v improvizovaném prostředí. V některých obcích se bohužel třeba děti losovaly a kraj pak zajistil ostatním dopravu do nejbližší volné školy,“ vysvětlila, jak to funguje, když není dostatek míst v místě bydliště.

Běťáková prý má zkušenosti s nedostatkem míst z doby, kdy byla místostarostkou. „Ze své zkušenosti místostarostky můžu říct, že naše obec například měla obrovské množství dětí a měli jsme malou školu jen s prvním stupněm. Takže jsme například dočasně užívali prostory cukrárny, pak jsme si pronajali velký rodinný dům a udělali jsme třídy tam. Mateřská škola byla v zařízení sociální péče nebo i na Obecním úřadu. Takže to byla velká improvizace,“ vyprávěla.

Primární odpovědnost je totiž podle ní na samosprávě příslušné obce, aby našla místa pro děti. „Tam, kde má dítě trvalý pobyt, má právo na školskou výuku v místě bydliště, nebo musí samospráva zajistit dojezd do nejbližších volných škol. Takže rodič, který shání místo pro dítě, nemusí nic řešit, jen dojít na místní úřad, který to musí vyřešit,“ poradila Běťáková na závěr.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jma

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

4:44 Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

Na konci listopadu uplyne půlroční lhůta, o které Otakar Foltýn opakovaně hovořil jako o limitu svéh…