Do boje mezi železničními dopravci by mohl výrazně promluvit stát. Díky novému Operačnímu programu Doprava má česká železnice unikátní příležitost výrazně obměnit vozový park za evropské peníze. Stát bude mít k dispozici víc než dvacet miliard korun na nákup nových vlaků. Ministerstvo dopravy však zvažuje, že by stát nakoupil vlaky místo dopravců sám a těm by je poté v rámci jakési „půjčovny“ pronajímal. „Jsem pro to, aby si vozidla pořídil dopravce. Standardní postup dnes je, že každý výrobce má svoji půjčovnu vozidel, může nabídnout servis jak spravování vozového parku, tak z hlediska údržby, a dopravce s tím jenom jezdí a nemá žádné starosti s údržbou vozidel a řešením technického stavu vozidel,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz k záměru Ministerstva dopravy profesor Václav Cempírek, dopravní expert a bývalý nezávislý poslanec zvolený za TOP 09.
Připomíná standardní záležitost u nákladních dopravců, kdy si každý půjčí lokomotivy od firmy Siemens, která má jako dceřinou společnost půjčovnu lokomotiv. „Ale nemůže si někdo vymýšlet, že vytvoří nějakou dceru u státní organizace nebo nedejbože, že stát vytvoří úplně novou dceru jako takovou. To nemůže nikdy fungovat. Ať tedy peníze na to určené využije dopravce a koupí, nebo si je půjčí sám od výrobce. Protože to jsou státní zakázky do veřejné služby a celá privatizace veřejné služby v osobní dopravě je pochybná. Protože pak se cestující stává rukojmím soukromých dopravců, kterým nejde o nic jiného než zisk, a cestující se dostává do zbytečných tlaků a nekonformních záležitostí. Ať se každý podívá, jak je to ve Švýcarsku, Rakousku, Německu nebo zemích Beneluxu. U nás se pořád vymýšlejí varianty, prototypy, vše neosvědčené a pak to všechno kolabuje a vypadá tak, jak to je,“ kritizuje profesor Václav Cempírek.
Nepříliš zdařilý pokus o jeden z největších tunelů na železnici
Ještě ráznější v odmítnutí záměru Ministerstva dopravy je náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost a předseda Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromír Dušek. „Dívám se na to jako na nepříliš zdařilý pokus o jeden z největších tunelů na železnici za posledních dvacet let. Někdo chce pro soukromé dopravce, kterým došly peníze kvůli tomu, že neumějí ´dělat železnici´, získat vozidla zadarmo, protože už nemají peníze na to, aby si je pořídili a mohli se stát rovnocennými konkurenty národnímu dopravci. Ministerstvo dopravy jako zřizovatel Českých drah, akciové společnosti, kde má sto procent vlastnictví stát, se snaží tento subjekt vytunelovat a připravit o tržby prostřednictvím různých vymyšlených tzv. výběrových řízeních na nejlukrativnější tratě, o které si veřejně tito dva soukromí dopravci řekli,. A o žádné jiné zájem nemají,“ říká pro ParlamentníListy.cz Jaromír Dušek.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník