Nemáte mě co vychovávat. Praha rozjela kampaň proti kádím s kapry. Zlá reakce

16.12.2024 13:50 | Monitoring

Welfare pro kapry. Tedy pohoda kaprů. Magistrát města Prahy rozjel výchovně reklamní kampaň, jak si nakoupit kapra na štědrovečerní večeři a nedopustit, aby příliš trpěl. „Vaše tradice, moje trápení“, zní hlavní heslo kampaně, které několik dalších dní do Vánoc budou potkávat na ulicích a v MHD Pražené. „Politici nic moc jiného nenabízejí, ale raději bych tam viděl placenou reklamu, ať má Praha peníze,“ zaznělo od prezidenta stomatologické komory Romana Šmuclera.

Nemáte mě co vychovávat. Praha rozjela kampaň proti kádím s kapry. Zlá reakce
Foto: Radim Panenka
Popisek: Prodej vánočních kaprů v Praze

Kampaň je postavená na studii Mgr. Kristíny Svitačové a Prof. Mgr. Ondřeje Slavíka, PhD., z České zemědělské univerzity v Praze, nazvané Rizika snížení welfare kaprů při stánkovém prodeji. Svitačová a Slavík popisují welfare jako souhrn tří faktorů. Prvním je zdraví a dobrá výživa. Druhým faktorem je, že zvíře nezažívá negativní emoce jako strach, stres, bolest. Třetím pak je možnost projevovat své druhové specifické chování.

„V době Vánoc se prodá v České republice asi 14 tisíc tun kaprů, což odpovídá asi 5–6 milionům jednotlivých ryb. Při konfrontaci tohoto způsobu prodeje živých kaprů s aktuálními informacemi chování a fyziologií ryb vyvstávají určitá rizika s ohledem na snížení welfare obchodovaných jedinců,“ píše se ve studii.

Za stresující výzkumníci označili už sádkování, kdy kapři procházejí přechodným hladověním, aby se jejich maso očistilo. Bez sádkování kapří maso chutná příliš bahnitě. Sádkování probíhá dva až čtyři měsíce a podle studie způsobuje zásadní stresovou zátěž. Za stresující studie označuje už výlov kaprů a jejich transport.

Chronický stres pak podle Svitačové a Slavíka způsobuje velké množství kaprů v prodejních kádích.

Zásadní nedostatek v tržním koloběhu vánočních kaprů pak výzkumníci vidí u zákazníků, kteří si nenechají kapra na stánku s káděmi usmrtit, ale berou si ho v igelitové tašce domů do vany. Výzkumníci upozorňují, že do té doby byl kapr pod dohledem kontroly kvality zacházení. Ale od chvíle, kdy kapr skončí v igelitové tašce a je vezen do vany, ztrácejí úřady státní správy dohled nad tím, jak je s kaprem zacházeno.

„Živí kapři jsou konečným spotřebitelem transportováni bez vody a v igelitových obalech, následně jsou přechováváni v nevhodných nádržích a ve vodě se stresujícím vlivem teploty a chemismu. Kapři jsou usmrcováni potenciálně neodborným a zcela jistě nekontrolovatelným způsobem nebo vypouštěni zpět do vodního prostředí, kde hynou v důsledku teplotního šoku a na vyčerpání energetických zásob. Dochází tak nejen ke dramatickému snížení welfare kaprů, ale přímo k jejich týrání, které většinou vede k jejich samovolnému úhynu,“ píše se ve studii. Následuje důrazné doporučení, aby kapři byli usmrcováni již na stáncích.

„My chceme především upozornit na trápení kaprů. Těch zvířat, která se usmrcují neodborně, usmrcují doma nebo se přenášejí živá,“ řekla radní hlavního města Prahy pro životní prostředí a klimatický plán Jana Komrsková (Piráti) pro CNN Prima News.

„Vánoční zvyk donesení vánočního kapra a nakládání s ním je něco, co způsobuje obrovské utrpení,“ řekl pak Jiří Pospíšil, který se v posledních letech na sociálních sítích ukazuje jako vegan.

K výchově správného zákazníka pak přistoupil potravní řetězec Lidl. Ten oznámil, že letos už nepovolí stánkový prodej kaprů před svými provozovnami. „My jsme se letos rozhodli, že už neumožníme prodej kaprů před našimi prodejnami,“ uvedla tisková mluvčí společnosti Lidl Iva Pavlousková.

Řetězec Penny se ovšem podpory české tradice nevzdal a dovolí stánkový prodej před svými provozovnami. „Prodej kaprů umožňujeme vybraným externím partnerům tři až čtyři dny před Vánoci. Jedná se o jednu z českých tradic, na kterou jsou zákazníci zvyklí,“ sdělil tiskový mluvčí společnosti Penny Tomáš Kubík.

K podobnému kroku převychovat zákazníka podle nových standardů morálky pak přikročila i Komerční banka. Ta před třemi roky povolala influencerku Lucii Zelinkovou. Ta ve videu upozornila, že na Vánoce se v Česku spotřebuje asi 18 tisíc tun kaprů, což podle přepočtu odpovídá 32 tunám oxidu uhličitého. „A nechcete to třeba letos zkusit jinak?“ zeptala se influencerka na závěr videa. Komerční banka tak vzkázala obyvatelům České republiky, že netrpí jen kapři, ale i životospráva a klima. Po zásluze se Komerční banka dočkala odsudků napříč společností.

 

 

A letošní kampaň magistrátu namíchla už i prezidenta stomatologické komory Romana Šmuclera. Ten se na síti X podělil se dvěma fotografiemi, které ulovil v ulicích Prahy. Na jedné fotografii je reklamní banner vyzývající lidi, aby letos na Nový rok nepouštěli petardy. Druhý banner pak vzkazuje Čechům, že jejich vánoční tradice je špatně.

„Stojím na tramvaj a Praha mě neustále poučuje. Petardy nevystřeluji a kapry kupuji vykuchané, ale výchova dospělých není to, co od města za svoje peníze chci,“ napsal na síti X Šmucler. V diskusi pak dodal, že by si dokázal představit jiné využití reklamního prostoru. „Politici nic moc jiného nenabízejí, ale raději bych tam viděl placenou reklamu, ať má Praha peníze.“ 

 

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marian Kučera

MUDr. Vladimír Zlínský byl položen dotaz

Jaká velkoplošná krize je podle vás nejpravděpodobnější?

Víte, co mě jako první napadlo při čtení vašeho článku, že se v něm zabýváte potencionálními krizemi, ale co krize, kterým čelíme teď? Mám na mysli hlavně existenční krizi, kdy při vší té drahotě je dost obtížné vyjít s normálním platem. Nemyslíte, že by se pozornost vás politiků měla zaměřit teď ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 37 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

To má Praha z toho ,že volí voly ... , Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseF.L.Hek , 16.12.2024 14:27:35

|  11 |  0

Další články z rubriky

„Zašli dál než jindy.“ Ameriku znepokojuje masivní čínská akce u Tchaj-wanu

16:06 „Zašli dál než jindy.“ Ameriku znepokojuje masivní čínská akce u Tchaj-wanu

Z Tchaj-peje – z hlavního města ostrova Tchaj-wan – zaznívá varování, že čínské námořnictvo je momen…