O co jde v Kerči: Odborný popis krize mezi Ruskem a Ukrajinou

27.11.2018 14:15 | Zprávy

O co vlastně Ukrajině a Rusku v oblasti Azovského a Černého moře jde? Jaké je pozadí smlouvy, podle které by mělo být ukrajinským plavidlům umožněno proplouvat Kerčskou úžinou? Tématu se v Armádních novinách věnoval Jan Grohmann, aby poodhalil čtenářům pozadí konfliktu. „Celý problém v oblasti se dá označit tak, že Rusko chce z Azovského moře udělat ‚ruské jezero‘, Ukrajina naopak mezinárodní vody přístupné i lodím NATO,“ popisuje problém.

O co jde v Kerči: Odborný popis krize mezi Ruskem a Ukrajinou
Foto: Repro PressTV
Popisek: Ruská a ukrajinská loď při incidentu

Detaily útoku či provokace jsou již známy. Ukrajina tvrdí, že plavba zadržených lodí byla oznámena v souladu s mezinárodními zákony a se smlouvou o volném užívání Azovského moře, o které bude ještě řeč. Ruská strana to vidí jinak, prý šlo o provokaci a narušení ruské státní hranice. Grohman cituje washingtonský think-tank Jamestown Foundation, podle kterého je situace v Azovském moři napjatá již delší dobu. Na jaře prý začala ruská pobřežní stráž kontrolovat obchodní lodi plující Kerčským průlivem, a to způsobem, u kterého bylo jasné, že je cílevědomě zdlouhavý. Podle ruské agentury Interfax však situaci zhoršilo a následné ruské kontroly spustilo zadržení ruské rybářské lodi Nord ukrajinskou pobřežní stráží v březnu 2018.

Podle ukrajinského ministra infrastruktury prý tyto kontroly už způsobily ztráty v hodnotě miliardy hřiven a Jamestown Foundation spolu s ukrajinskými weby tvrdí, že mají za cíl destabilizovat sociálně-ekonomickou situaci v městech Mariupol a Berdaňsk. Podle Evropské rady pro zahraniční vztahy se Mariupol stal symbolem odporu proti Rusům, když ho Ruskem podporované jednotky dobyly, ale následně se z něj stáhly. Jamestown Foundation také tvrdí, že ruská pobřežní stráž kontroluje jen lodě plující do a z těchto ukrajinských přístavů.

Nejsou to jen Ukrajinci, kdo má v oblasti dopravní tepny. Přes ruské město Rostov na Donu vede kanál, který spojuje Azovské moře s Kaspickým, a přes Volhu se lze dostat až do moře Baltského. „Tímto kanálem se ročně přepraví zhruba 12 milionů tun nákladu,“ píše se v článku a autor z toho usuzuje, že kontrola Azovského moře je klíčová i pro ruskou ekonomiku.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: kas

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Inkvizitor Řezníček.“ Babiš rozpoutal ve Sněmovně bouři. Koncesionáři pohoršeni výstupem ČT

14:45 „Inkvizitor Řezníček.“ Babiš rozpoutal ve Sněmovně bouři. Koncesionáři pohoršeni výstupem ČT

Poslanecká sněmovna v pátek chvílemi připomínala sopku před výbuchem. Šéf hnutí ANO Andrej Babiš hod…