Materiál, který má ČTK k dispozici, kritizuje současný stav letectva. Části základen jsou vinou finančních úspor v havarijním stavu, stejně jako řada letounů, uvádí.
Největší výzva v oblasti vrtulníkového letectva
Armáda na kbelské letecké základně provozuje dva airbusy A-319 ve verzi CJ, která má méně sedadel a cestujícím nabízí více pohodlí. Kromě přepravy vojáků do zahraničních misí je určeno pro pracovní cesty ústavních činitelů. Nový Airbus chce obrana pořídit v základní verzi pro 110 až 120 cestujících. Letoun bude sloužit hlavně rotacím vojáků v zahraničních operacích, pro přepravy raněných nebo k humanitárním účelům. Politiky bude vozit až v druhém plánu, jako záložní letadlo. Pro dopravu ústavních činitelů na kratší vzdálenosti chce ministerstvo koupit také tři nové vrtulníky. Koncepce počítá i se zachováním ruské helikoptéry Mi-8 ve VIP úpravě, kterou cestuje prezident či ministři. V budoucnu by Česko mohlo do takzvané vládní letky koupit i nový luxusní vrtulník pro politiky.
Největší výzvou v oblasti vrtulníkového letectva bude však postupné vyřazení legendárních strojů Mi-24 a 35. Armáda plánuje vrtulníky, kterým při sovětské válce v Afghánistánu islamisté přezdívali "ďáblův kočár", nahradit víceúčelovými stroji. Ty by kromě bojových operací mohly být využity také pro potřeby letecké záchranné služby, známé pod zkratkou SAR. Její piloti nyní létají na polských strojích Sokol. I kvůli úsporám ale armáda provozuje z deseti sokolů jen polovinu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk, mp