Kromě členů senátního výboru pro vzdělávání se pod výzvu podepsali také někteří poslanci. Například Petr Gazdík (STAN), Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) nebo Marek Výborný (KDU-ČSL). Vzdělávací organizace EDUin prosazuje opustit současný systém známkování dlouhodobě.
I ministerstvo školství doporučilo hodnotit výkon žáků za poslední měsíce slovně. Ministerstvo školství uvedlo, že by uvítalo, kdyby školy upřednostnily na vysvědčení slovní hodnocení, a to zejména u předmětů, jako je výtvarná či hudební výchova. Zda k tomu dojde, záleží ale stále na jednotlivých školách.
„My upozorňujeme, že je systém formativního hodnocení pedagogicky modernější, vstřícnější k dětem a vede k tomu, o co by ve vzdělávání mělo jít – ne o soutěžení a poměřování výkonu, ale o rozvoj osobnosti a vnitřní motivaci,“ říká programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký.
Alternativa k současnému „sumativnímu hodnocení“ je tzv. „formativní hodnocení“. Touto metodou učitel hodnotí, jak moc se jednotliví žáci zlepšili oproti jejich předchozím výkonům, a neporovnává je s ostatními.
Zastánci formativního hodnocení jsou toho názoru, že známky dostatečně nevypovídají o znalostech žáků a vedou je k tomu, aby se učili jenom kvůli tomu, aby dostali jedničky.
Předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová, která je členkou expertního týmu senátora Drahoše, tvrdí, že známka žádným způsobem nepracuje s tím, co žák neumí nebo čemu nerozumí. Číselné ohodnocení mu neřekne nic o tom, jak moc zásadní věci mu v testu chyběly.
Někteří učitelé se změně nebrání, jiní raději zůstávají u známek. Velkou překážku představuje zakořeněný pohled na známkování jako takové. Učitelé by tedy museli „přeprogramovat“ své myšlení. Kromě toho formativní hodnocení také zabere více času.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab