Před třemi týdny předložila skupina opozičních poslanců vedená Václavem Klausem mladším (ODS) návrh zákona, který by měl odložit účinnost reformy financování regionálního školství. Vláda nyní ve třicetidenní ústavní lhůtě hledá způsob, jak se k návrhu postavit.
Ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ve stanovisku resortu dává ke zvážení zvýšení úvazku učitelů. Ministerstvo financí vyjadřuje podporu návrhu na odložení reformy způsobu financování škol s tím, že reforma má řadu nedostatků, které bude třeba odstranit. Vyčísluje i objem peněz, který podle správců státní kasy zcela jistě nebude k dispozici.
Reformu financování regionálního škoství – jako většinu toho, co vzešlo z tvůrčího kolektivu exministryně Kateřiny Valachové (ČSSD) – jsem od začátku podezírala z „paskvilovitosti“. Rozdíl mezi počátečními tvrzeními ministerstva školství a realitou však opět překonal i mé očekávání. Z počátečních odhadovaných nákladů 2,5 až 5 miliard se při přepočítání naostro – na jednotlivé školy – ukázalo, že to bude stát miliard 13. A to je začátek. Kdybych chtěla být cynická, tak bych uvedla, že ministryně, která se takto plete ve výpočtech o více než 100 %, by neměla zavádět povinnou matematiku do státních maturit.
Ponechme na chvíli stranou, že podle Ministerstva financí, ať už na ministerské židli sedí kdokoli, je do školství vždycky škoda peněz, protože kupovat se musí vrtulníky a další nezbytnosti, kterých se někde potřebují zbavit. Reforma z dílny exministryně Valachové se skutečně ukázala velmi riskantní. Zejména pro některé školy, které by na ni značně doplatily úbytkem peněz. Na tuto skutečnost již při jejím schvalování opakovaně poukazovala i Pedagogická komora a další odborné spolky učitelů. Věcné připomínky odborné veřejnosti však byly na Ministerstvu školství jako vždy vypořádány tak, že do tabulky bylo napsáno „neakceptováno – odporuje záměru zákona“. Nyní se ukazuje, že záměr byl skutečně špatný a pravdu měli učitelé a ředitelé, kteří v připomínkovém řízení poukazovali na fakt, že navržené změny nelze za vyčíslené peníze provést. Černé na bílém to nyní potvrdil i správce státního rozpočtu.
Valachové reforma by byla výhodná v podstatě jen pro některé střední školy. Stávající metoda platby formou normativu na žáka má jistě řadu nedostatků. Ale ředitel aspoň dopředu ví, kolik dostane na rok peněz. Podle reformy měla být normativní platba nahrazena hybridem, o kterém jen ministerstvo tvrdí, že si jej umí spočítat. Ovšem pak se ukázalo, že se „seklo“ o několik miliard. Většina škol podle diskuze mezi kantory a řediteli, kteří si prováděli pokusné výpočty, dospěla k názoru, že systém bude ještě více nepředvídatelný. Bude v něm ještě více způsobů, jak školám „pokrátit“ peníze, když vláda zase bude potřebovat provést nějaké rozpočtové škrty.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: .