Po volbách přiznání: Tradiční média byla k ničemu. Harrisovou odmítli tam, kde to potřebovala

16.12.2024 8:55 | Monitoring

Donald Trump nakonec zvítězil s přehledem nad viceprezidentkou Kamalou Harrisovou. Proč? Podle zástupce vedoucího kampaně Harrisové i proto, že mnohem lépe využil alternativní a nová média, kde naopak selhávali demokraté. Když chtěl Flaherty například dostat Harrisovou do sportovních pořadů, tak to provozovatelé odmítali s tím, že „nedělají politiku“. A také řekl, že „nemělo cenu“ dělat rozhovory pro tradiční média. Protože jejich čtenáři byli už všichni jejich.

Po volbách přiznání: Tradiční média byla k ničemu. Harrisovou odmítli tam, kde to potřebovala
Foto: Repro Youtube
Popisek: Kamala Harrisová v pořadu 60 Minutes

Méně než měsíc zbývá do doby, než Donald Trump znovu usedne v Bílém domě po drtivém vítězství v prezidentských volbách, ve kterých získal nejen vyšší počet volitelů, ale i větší počet voličů celkově. Proč? I podle některých demokratů ztratili vládu nad americkou kulturou.

Jedním z těch, kdo pocítili ztrátu vlivů demokratů na vlastní kůži, byl Rob Flaherty, zástupce vedoucího kampaně u Kamaly Harrisové, dříve ředitel digitální strategie u Bidena. Ten promluvil pro server Semafor. Velice brzo poté, co se Harrisová stala kandidátkou na prezidenta, se Flaherty zaměřil na sportovní prostředí, protože potřeboval představit Harrisovou lidem, kteří „nejsou posedlí politikou“. Sport je dle Semaforu poslední americká monokultura, takže se snažil ji dostat do populárních sportovních pořadů a podcastů.

Anketa

Jste pro zvýšení a rozšíření poplatků za Českou televizi a Český rozhlas?

1%
97%
hlasovalo: 7418 lidí
Jenže narazil. Největší celebrity a pořady toto odmítaly. „Sport a kultura svým způsobem srostly, a jak se sport a kultura začaly veřejně spojovat s tímto trumpovsko-konzervativním souborem hodnot, bylo pro sportovce složitější se za nás postavit,“ uvedl Flaherty a dodal, že dotyční nechtěli „dělat politiku“. Někteří sportovci se samozřejmě  za Harrisovou postavili. „Ale kultura, která byla spojena s intenzivním sledováním sportovních přenosů, se určitě spojila s pravicovou kulturou, což nám ztěžuje oslovení lidí,“ řekl Flaherty.

Odmítnutí od sportovní sféry bylo prý zlé znamení. I někteří další influenceři, kteří neměli problém s Bidenem, zdvořile odmítali, aby je Harrisová použila k tomu, aby se představila. Flaherty k tomu dodal, že když se nesluší mluvit o politice, tak to znamená, že se dotyční bojí, co by na to řeklo obecenstvo. A konstatoval, že kampaně se dělají v prostředí vytvářeném kulturou. „Instituce, které demokratům v minulosti umožňovaly ovlivňovat kulturu, ztrácejí na významu,“ přiznal a doplnil: „Bez ztráty vlivu na kulturu se osmibodový posun doprava na státní úrovni nestane.“

Flaherty se alternativním médiím věnoval již v roce 2023 a také bedlivě sledoval, co v této oblasti dělají republikáni. Již tehdy uznal, že svůj alternativní ekosystém sestávající se z podcasterů, youtuberů a komentátorů mají vyvinut lépe. „Tvrdil však, že tehdejší Bidenova kampaň by tyto překážky překonala lepším ovládáním ‚personalizovaného internetu‘, díky němuž sofistikované algoritmy podávají Američanům vysoce specifické informace přizpůsobené jejich vkusu a chování na internetu,“ píše Semafor. A na to prý spoléhali i v kampani pro Harrisovou.

Anketa

Jste pro zvýšení a rozšíření poplatků za Českou televizi a Český rozhlas?

1%
97%
hlasovalo: 7418 lidí
V kampani prý věděli, že rozhodující budou voliči, kteří se o politiku ani zprávy nezajímají a informace místo toho získávají na YouTube, ze storíček na Instagramu nebo z memů a odkazů ve skupinových chatech. Takže se velmi tvrdě investovalo do reklamy na YouTube, protože podle průzkumů tam voliči Harrisové trávili podstatné množství času. A Flaherty zmínil, že v kampani se soustředili více na podcastery a influencery než na tradiční média. Proč? Protože podle průzkumů měla Harrisová tyto diváky už v kapse. „Nemá prostě cenu – s veškerým ohledem na mé kolegy z mainstreamového tisku – ve volbách mluvit s New York Times nebo s Washington Post, protože tito čtenáři už jsou s námi,“ řekl.

Vliv tradičních médií ale Flaherty nepodceňuje. Interview s Bretem Baierem na Fox prý bylo významné, zejména co se výběru peněz týče. A ocenil Trumpův nápad s McDonaldem, protože tato akce měla zásah jak v tradičních médiích, tak na internetu.

Nicméně, kampaň Harrisové šla proti trendu jak v politice, tak v médiích. „Důvodem, proč lidé hledají alternativní zdroje médií a odvracejí se od politického zpravodajství, je nedůvěra v naše instituce. Nevěří elitám, nevěří médiím, nevěří všem těmto věcem. Takže strana elit a institucí to bude mít v těchto místech těžké prodat lidem,“ sdělil Flaherty. A pokračoval, že nestačí na podcastu Joe Rogana chválit demokracii a vysvětlovat důležitost nezávislosti justice. „Musíte mluvit jejich jazykem,“ shledal. Zmínil, že řada podcasterů, včetně např. Rogana, byla pro některé demokratické snahy, např. dostupné zdravotnictví. „Ale dokud budeme vypadat jako strana systému, tak s lidmi, kteří jsou proti systému a hledají antisystémová média, budeme mít problém se spojit,“ zhodnotil.

Opět uznával, co se Trumpovi povedlo, totiž že použil nová média ke změně kultury. A také že bez toho, že Elon Musk koupil Twitter, by to nebylo možné. „Jeho význam byl dvojí. Zaprvé, bylo to místo, kde jste se dostali k elitám a dobře informovaným lidem. Ale za druhé, bylo to také místo, kde se politika mohla tak trochu promítnout do kultury. A tak to byl opravdu důležitý centrální uzel, i když to nebyla ta nejvlivnější platforma,“ řekl. „To, že tento uzel v podstatě ovládala odnož Trumpovy kampaně, nebylo dobré. Opravdu to byl problém. A tak tam Elon zřejmě tak nějak dosáhl svých cílů. Bylo zřejmé, že středolevý a levicový obsah byl ve srovnání s pravicovým obsahem přiškrcen,“ tvrdí Flaherty.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Šebesta

MUDr. Vladimír Zlínský byl položen dotaz

Jaká velkoplošná krize je podle vás nejpravděpodobnější?

Víte, co mě jako první napadlo při čtení vašeho článku, že se v něm zabýváte potencionálními krizemi, ale co krize, kterým čelíme teď? Mám na mysli hlavně existenční krizi, kdy při vší té drahotě je dost obtížné vyjít s normálním platem. Nemyslíte, že by se pozornost vás politiků měla zaměřit teď ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 4 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Nikdo se Pekarové nezastane, diví se Kalousek. Ostrý vtip na předsedkyni

21:51 Nikdo se Pekarové nezastane, diví se Kalousek. Ostrý vtip na předsedkyni

Miroslav Korecký se rozkročil svým rozhledem politického komentátora nad koalicí Spolu a v ozvěně pr…