Pocta lidem, kterým hrozil Jáchymov. Jazzová sekce zahájila výstavu jazzových plakátů z dob totality

03.07.2017 19:24 | Zprávy

Jazzová sekce v Praze otevřela v pondělí 3. července novou výstavu. K vidění jsou tentokrát české jazzové plakáty z dob hluboké komunistické totality. „Výstava je poctou lidem, kteří šířením jazzové hudby riskovali vyhazov ze školy, z práce nebo i vězení,“ prozradil Karel Srp.

Pocta lidem, kterým hrozil Jáchymov. Jazzová sekce zahájila výstavu jazzových plakátů z dob totality
Foto: Hans Štembera
Popisek: Výstava českých jazzových plakátů v prostorách Jazzové sekce

Počínaje prvním červencovým pondělím je možné v prostorách Jazzové sekce v pražské Valdštejnské ulici zhlédnout unikátní sbírku originálních jazzových plakátů z let 1947–1967. „Plakáty v podstatě tlely ve sklepích a půdách přes šedesát let, vzpomněl jsem si na ně, našel je a uvědomil si, že každý z nich má obrovskou historickou hodnotu,“ popisuje pro ParlamentníListy.cz předseda Jazzové sekce Karel Srp.

Historická hodnota se podle jeho slov zakládá hlavně na kontextu doby, v jaké byla v tehdejším Československu jazzová hudba šířena. „Proto jsem dal plakáty do kontrastu s leninsko-stalinskou učebnicí té doby, jež se jmenuje ‚Hudba duševní bídy‘. Netýká se to jen jazzu, ale veškerého umění, které sem bylo importováno ze Západu,“ vysvětluje Srp.

„Plakáty jsou sice svým zpracováním jednoduché, ale je za nimi odvaha lidí, jejichž jména už dnes nikdo nezná, ale oni tím, že toto propagovali, riskovali přinejmenším vyhození z práce nebo ze školy, což já znám z vlastní zkušenosti. Skončit to mohlo až tzv. pošilháváním po Západu nebo Jáchymovem. Výstava je poctou lidem, kteří se zasloužili o to, že dnes můžeme tuto hudbu a ideologii provozovat,“ sděluje dále.

Podle Srpa jde o unikátní výstavu. „Všechno jsou to originály. Sám jsem nečekal, že po sklepích najdu tolik a hodně jich pochází od teoretika té doby Emmanuela Uggého, který byl šiřitelem jazzu už před válkou a krátce po válce. Jazz je popsán nejprve jako hudba, poté jako hudba utlačovaného černého lidu až k tomu, co známe dnes. Plakáty dokumentují nejrizikovější vývoj jazzové hudby,“ dodal Karel Srp.

Výstava bude otevřena v Jazzové sekci v pražské Valdštejnské ulici číslo 14 přes celé léto od 10 do 17 hodin. „Potrvá do 14. září, kdy bude mít dva týdny přestávku kvůli čínské výstavě, a od konce září bude do konce října opět přístupná veřejnosti. Doufám, že se najdou pamětníci, kteří přinesou nám zatím neznámé plakáty, které budeme moci rovněž vystavit,“ uzavírá šéf Jazzové sekce pro ParlamentníListy.cz.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Budete péct? Pozor, nejde jen o ceny: Cukr z Ukrajiny a Bulharska. Ale něco tu nehraje

6:20 Budete péct? Pozor, nejde jen o ceny: Cukr z Ukrajiny a Bulharska. Ale něco tu nehraje

Pečení vánočního cukroví se oproti loňsku prodraží, jelikož zejména v posledních měsících stále více…