Podhoubí Islámského státu. Historik z KSČM Skála objevil studii, o které se nemluví

07.08.2016 15:44 | Zprávy

Historik, publicista a místopředseda KSČM Josef Skála se zamyslel nad Islámským státem a jeho podhoubím. Na pomoc si vzal například slova profesora Sergeje Birjukova, který uvedl, že Islámský stát je značně efektivní, ideologický, politický a sociálně-ekonomický projekt vycházející z ideje čistého islámu ze 17. století.

Podhoubí Islámského státu. Historik z KSČM Skála objevil studii, o které se nemluví
Foto: archiv
Popisek: PhDr. Josef Skála, CSc. (KSČM)

Podle Birjukova se tento projekt opírá o rozvětvenou rodinnou strukturu a expanzi kvalitatvně jiného sociálně-politického a sociálně-ekonomického modelu. Profesor pak dle Skály analyzuje také faktory, díky nimž radikální islám a projekt Islámského státu expanduje zeměmi Střední Asie. 

Mezi tyto faktory prý patří dominantní pozice islámu jako náboženství, jež si uchovává status duchovního bohatství, pak také represivní politika či sociální frustrace a hluboce zakořeněná bída v těchto zemích. 

„IS, jenž není zdaleka jedinou teroristickou organizací, představuje ve své podstatě ultrakonzervativní, násilnickou, transnacionální nábožensko-politickou strukturu s přesně vymezeným cílem. A to v regionu, jehož země pociťují značný deficit rozvojových zdrojů, až na malé výjimky nevynikají vnitřní stabilitou a nenabízejí svému obyvatelstvu příznivé sociální perspektivy. Zatímco s IS přicházejí jisté stabilní morálně-náboženské hodnoty i představy o sociální spravedlnosti,“ popisuje Skála.

Dále konstatuje, že v Evropě i v Americe se vúči islámu rozšířila paranoia coby síle zla, strachu a ohrožení křesťanské civilizace. Všímá si i toho, jaké příčiny stojí podle Birjukova za aktivizací islámského společenství a sílícím konfliktem ve vztahu mezi islámským světem a Západem. Jsou to prý konzervace sociálně-ekonomického zaostávání islámských zemí za zeměmi Západu, rozčarování muslimů z levicové ideologie a sociálně-ekonomického modelu, jímž se se zaostáváním chtěli vypořádat či expanze západní (amerikanizované) kultury do islámského světa, rozvracející tradiční islámské hodnoty a způsob života.

Původní text ZDE.

Závěrem Skála podotýká, že islám se rozpadá na velký počet směrů, proudů a škol. Vedle dělení na sunnity a šíity se formují různé muslimské komunity. „Jinými principy se řídí tzv. wahhábitská škola, jež vznikla v 18. století v Saúdské Arábii a jmenuje se podle svého zakladatele Mohameda Ibn Abd al–Wahhaba. Tento ideolog si předsevzal, že muslimy celého světa vrátí ke kořenům ‚čistého islámu‘ z dob proroka Mohameda,“ zmiňuje například. Adekvátní odpovědí Ruska na výzvy wahhábismu se pak podle něj musí očividně stát aktivní spolupráce nejen s představiteli tradičního umírněného islámu uvnitř země, ale i umírněného islámu v zahraničí.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

Michal Zuna byl položen dotaz

Jaká je podle vás pravděpodobnost, že na nás Rusko zaútočí?

Tvrdíte, že je třeba si ho držet co nejdál od těla, to nerozporuji, na druhou stranu, myslíte, že má Ukrajina šanci ho vojensky porazit i se vší pomocí od jiných států, včetně nás? Protože zatím to tak nevypadá a je mi tak Ukrajiny i líto. Myslím, že vyhasí strašně moc životů a ,,zbytečně", že tato ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Veleba: Mléka vyrábějte polovinu, Češi. Nařízení EU

8:21 Veleba: Mléka vyrábějte polovinu, Češi. Nařízení EU

POHLED SELSKÝM ROZUMEM Pískání na politiky na Národní třídě, rozklad společnosti… I o tom mluví ve s…