Pro Československo byla klíčová železnice, postupně se ale přešlo na silnice

26.08.2018 17:55 | Zprávy

Před 100 lety měla klíčovou roli v československé dopravě železnice. Zatímco doprava na silnici byla teprve ve svých počátcích, po kolejích cestovalo téměř 350 milionů lidí ročně. S rozvojem automobilové dopravy však vlaky postupně ustupovaly silničnímu provozu. ČTK to řekl historik Ivan Jakubec z Univerzity Karlovy. Loni vlaky v Česku přepravily 183 milionů cestujících.

Pro Československo byla klíčová železnice, postupně se ale přešlo na silnice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Železnice, ilustrační foto

Podle odborníků se Česko může pochlubit jednou z nejhustějších železničních sítí na světě. Základ k tomu byl podle Jakubce položen v období monarchie. První tratí byla koněspřežná železnice Linec–České Budějovice otevřená v roce 1827. Postupně se síť kolejí až do vzniku samostatného Československa rozšířila na 13 242 kilometrů v celé zemi, drtivá většina na českém území. Od té doby se však kvůli nerentabilitě a nízkému využití začala délka provozních kolejí snižovat až na současných 9 564 kilometrů v ČR.

Železnice v minulosti představovala klíčový prostředek pro soběstačnost nové republiky. „Československo bylo brzy závislé na obchodu do zahraničí a vlaky převezly zdaleka nejvíc,“ poznamenal Jakubec.

Provoz na železnici se však podle něj měnil v čase jen velmi pomalu. Například kvůli pomalé elektrifikaci parní provoz definitivně skončil až v 80. letech. „Lidé ze Západu se k nám na železnici jezdili dívat jako na atrakci,“ řekl.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Keller: Jak topkař Niedermayer vyrobil dezinformaci o trumpismu

4:44 Keller: Jak topkař Niedermayer vyrobil dezinformaci o trumpismu

NEKOREKTNĚ S KELLEREM Jak se vyrábí dezinformace. Tak pojmenoval aktuální z řady komentářů pro Parl…