Na úvod je třeba říci, že ceny benzínu a nafty jsou určovány rafinériemi. K jejich výstupním cenám si svoje marže následně připočítávají také distributoři a samozřejmě i prodejci pohonných hmot, tedy čerpací stanice.
„Podle vzájemné dohody prodávají všechny rafinérie v Evropské unii své produkty za stejnou cenu, stanovovanou na komoditní burze v Rotterdamu. Ve většině zemí světa tvoří větší část z konečné ceny benzínu daně – zejména spotřební daň a daň z přidané hodnoty,“ píše se na serveru Kurzy.cz, který o cenách jednotlivých komodit informuje pravidelně.
U nás je v současné době podíl daní na celkové ceně zhruba 49 procent u benzínu a 43 procent u motorové nafty, jak je vidět z přiložené tabulky, která navíc znázorňuje i podíl jednotlivých daní na výsledné ceně a současně ukazuje i výši jednotlivých marží.
Co se týká aktuálních cen, je evidentní, že za poslední měsíc se téměř lineárně navyšují, a to tak, že cena benzínu se 25. března pohybovala na úrovni 38,47 Kč za litr a cena nafty byla v tu dobu v podstatě totožná.
Po měsíci se situace změnila. Zatímco nafta vzrostla „jen“ na 39,22 Kč za jeden litr, za benzín si řidiči připlatí v současné době daleko více – 40,40 Kč za litr.
A jaká je prognóza do budoucna? Pokud čekáte optimistické zprávy, jen tak se nedočkáte. Píše o tom Petr Lajsek, finanční analytik, makroekonom a obchodník s cennými papíry. Ten ve svém článku na serveru Kurzy.cz uvádí, že v minulém týdnu výrazněji opět rostly ceny benzínu a litr se v průměru dostal na 40,37 Kč, což je o 25 haléřů více než před týdnem. Mírně vzrostla i průměrná cena nafty, která se za týden vyšplhala o 6 haléřů na 39,25 Kč za litr.
„Do cen pohonných hmot se stále promítají vysoké ceny ropy a také sezónní faktory. Od dubna oficiálně začíná motoristická sezóna a nezastavitelně se již blíží léto. To tak výrazně zvyšuje poptávku zejména po benzínu, což se postupně promítá do jeho ceny,“ analyzuje Lajsek s tím, že od prvního března navíc zakázalo Rusko na 6 měsíců export benzínu kvůli domácím cenám a ten následně putoval primárně do afrických zemí, na trhu však chybí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Martin Huml