ParlamentníListy.cz již několikrát upozornily na nekalé obchodní praktiky týkající se způsobu zlevňování zboží v supermarketech v Česku, kdy si spotřebitelé namísto úspory naopak připlatili – přestože jim cenovka tvrdila, že jde o slevu. Na podobnou past mohli nakupující častokrát v posledním roce narazit v supermarketu Albert u drogistického zboží, mezi nímž například byly zákazníkům nabízeny prací kapsle Ariel All in 1 v „akci“ za 399 korun ze 799 korun. Přestože u nich supermarket tvrdil, že jsou v 50procentní slevě, skutečnost byla taková, že v rámci „akce“ naopak zdražily. Jejich nejnižší cena za posledních 30 dní, ze které musí sleva v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele vycházet, totiž nebyla uvedených 799 korun, nýbrž 379 korun. Kdo tyto kapsle ve „slevě“ v Albertu koupil si tak ještě připlatil 20 korun oproti ceně, které byla před touto rádoby „akcí“.
Jde však samozřejmě o praxi, která je za hranou zákona, a není tedy divu, že za ní obchodníkům hrozí sankce v podobě pokut udělených Českou obchodní inspekcí (ČOI). Právě ty padají kvůli častým prohřeškům obchodů, týkajících se slev, hojně a jen od 2. ledna do 31. března nabylo právní moci celkem 104 pokut v celkové hodnotě 4 329 500 Kč.
Obchodní řetězec Albert za své „slevy neslevy“ dostal v součtu při letošních kontrolách nejvíce pokut a tiskový mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba ParlamentnímListům.cz sdělil, že Albert musel zaplatit dvě pokuty po 400 tisících korun a pak přišla ještě třetí ve výši 350 000 korun. Nejvyšší pokutu pak za nedostatky při slevových akcích obdržel Kaufland, kterému přistálo k zaplacení 570 tisíc korun. 400 tisíc korun musel „zacálovat“ zkraje roku Lidl a 280tisícová pokuta přišla od České obchodní inspekce řetězci Penny Market.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas