Smutný vtip. Čína a Česko začnou stavět dálnici. Potkají se u Kolína
23.03.2025 15:15 | Monitoring
Vtip, který není vtipem, zveřejnil na svém facebookovém profilu vojenský analytik Jaroslav Štefec. Týká se výstavby dálnic v Česku a v Číně. V pomyslném souboji českého krtečka a čínské pandy domácí zvířátko navzdory tomu, že je symbolem nezdolnosti, těžce prohrává. V Číně každoročně rostou tisíce kilometrů nových dálnic, při výstavbě pomáhá umělá inteligence i navigace z vesmíru. Češi se zmůžou na pár desítek kilometrů. Zatímco Číňané staví, Češi plánují. Náklady při realizaci rostou několikanásobně, zato v Číně je jejich překročení prakticky nepřípustné.
Foto:
Repro Youtube
Popisek: Dálnice - ilustrační foto
reklama
„Víte, proč vtip ‚Kdyby se ČR a Čína rozhodly postavit společně dálnici Praha–Peking, potkaly by se jejich stavební týmy u Kolína!‘ není vlastně vtipem?“ napsal na svém facebookovém profilu vojenský analytik Jaroslav Štefec.
V dalším příspěvku pokračoval: „Podíval jsem se blíže na dostupné informace a konstatuji, že to vtip opravdu není. Ředitelství silnic a dálnic ČR zprovoznilo v roce 2024 podle dostupných informací historicky rekordních 111 km dálnic. Rok předtím to bylo cca 70 km a zhruba stejnou délku nových úseků plánují zprovoznit i letos. Jednalo se o dlouhodobě rozpracované dálnice a dálniční úseky, které se stavěly i několik let. Práce probíhají po částech, používané technologie a stroje byste našli i u počátků stavby dálnice D1. Projekty se často upravují ‚ad hoc‘, je běžné, že konečné náklady vzrostou i několikanásobně.“
Stavební stroje řídí umělá inteligence, využívá navigaci z kosmu
Dále uvádí, že Čína v roce 2024 postavila více než 8000 km dálnic. „Takzvaně ‚z voleje‘, ale samozřejmě na základě velmi podrobných projektů a perfektně zaměřených úseků. S využitím strojů pracujících automaticky, na bázi umělé inteligence, s využitím systémů přesné kosmické navigace. Terénní úpravy probíhají souběžně po celé délce, mosty, sjezdy a nájezdy, čerpací stanice a další doprovodné systémy se také staví souběžně, aby na ně dokončované úseky dálnice (4–6 proudové) plynně navazovaly a umožnily okamžité zahájení provozu. Plánování nákladů je centralizované, jejich překročení bez skutečně objektivních příčin je nepřípustné,“ popisuje Štefec čínskou realitu, která v Česku vyznívá jako sci-fi z hodně vzdálené budoucnosti.
Do Kolína Češi nedojdou, s Číňany se setkají už u Českého Brodu
„Vzdálenost z Prahy do Pekingu je 7469 km, z Prahy do Kolína necelých 70 km,“ konstatuje Štefec. „Kdyby se opravdu začínalo ‚na zelené louce‘ a obě party měly na přípravu stejný čas, vidím to na setkání českého a čínského stavebního týmu spíše někde u Českého Brodu. Ten je zhruba v půli cesty mezi Kolínem a Prahou,“ je Štefec k českým stavařům neúprosný a dodává, že možná by Číňané jako melouch v mezičase při čekání na český tým ještě stihli uvést do původního stavu i zbytky městských hradeb a udělat z nich pořádnou turistickou atrakci. „Když už udržují tu Velkou čínskou zeď,“ konstatuje Štefec.
Osmý div světa
Přidal také video od Amazon Prime, podle kterého se čínská silniční síť pomalu stává osmým divem světa. Zatímco ještě v roce 1988 Čína neměla vůbec žádné dálnice, nyní jich je už 135 tisíc kilometrů, tedy více než v kterékoliv jiné zemi na světě. Od roku 2011 staví Číňané ročně 9500 kilometrů dálnic, a to ve značně komplikovaném terénu. Nové dálnice dokážou překlenout ta nejhlubší údolí. Obyvatelé „země draka“ postavili například i 55 kilometrů dlouhý most.
To nejsou jen tak obyčejní obyvatelé. Ti totiž ví, že komunista není bubák. A teď mi ukažte, kdo to, kromě mě, a pár dalších, na kolektivním Západě ví!