Agentura Reuters hlásí, že přepravní firmy se stále častěji vyhýbají Rudému moři. Obávají se raketových útoků povstalců v Jemenu, za nimiž stojí Írán, a kteří se postavili po bok teroristů z palestinského hnutí Hamás a ohrožují nejen Izrael, ale i námořní trasy v Rudém moři, po kterých se převáží např. ropa. Pokud budou lodě na svých cestách nuceny obeplouvat Afriku, pro světový obchod to bude problém.
„Dvě velké nákladní společnosti včetně MSC, největší kontejnerové lodní linky na světě, v sobotu prohlásily, že se vyhnou Suezskému průplavu, když Húsíové v Jemenu zesílili své útoky na obchodní plavidla v Rudém moři,“ uvedla agentura Reuters.
Dánská společnost A.P. Moller-Maersk (MAERSKb.CO), švýcarská společnost MSC a francouzská přepravní skupina CMA CGM oznámily, že až do odvolání ruší své plavby přes rizikovou oblast. Německá kontejnerová linka Hapag Lloyd upozornila, že zvažuje stejný krok.
„Americké ústřední velení uvedlo, že torpédoborec s řízenými střelami Carney sestřelil v sobotu ráno 14 dronů vypuštěných Húsíi v Rudém moři. Británie také uvedla, že jedna z jejích válečných lodí sestřelila podezřelý útočný dron zaměřený na obchodní lodě,“ upozornila agentura Reuters.
Britská BBC oznámila, že německá Hapag Lloyd již také zastavila přepravu přes riziková místa.
Jemenští povstalci tvrdí, že jejich cílem jsou lodě plující do Izraele – ale realita je taková, že představují hrozbu pro všechny lodě plující z Perského zálivu a tím představují problém pro světový obchod s ropou.
Maersk, jedna z největších lodních společností na světě, v prohlášení pro BBC uvedla: „Nedávné útoky na komerční plavidla v této oblasti jsou alarmující a představují významnou hrozbu pro bezpečnost a ochranu námořníků,“ uvedl server veřejnoprávního média.
Ročně rizikovou oblastí propluje asi 17 tisíc lodí a 10 % světového obchodu. Každá loď proplouvající Suezem do Indického oceánu nebo z něj musí připlout právě tudy.
Americký poradce pro národní bezpečnost Jake Sullivan – jenž je podle BBC na cestě na Blízký východ – řekl, že Húsíové ohrožují svobodu plavby v Rudém moři, která je životně důležitá pro přepravu ropy a zboží. „Spojené státy spolupracují s mezinárodním společenstvím, s partnery z regionu a z celého světa na řešení této hrozby,“ řekl Sullivan.
Profesor ekonomie na University of Notre Dame Rudi Bachmann na sociální síti X klade otázku, zda tato šoková situace někdy skončí. „Nový globální zásobovací šok: Suezský průplav i Panamský průplav jsou zřejmě de facto uzavřeny. Skončí to někdy?“
Portál Kpler, který věnuje pozornost globálnímu obchodnímu zpravodajství, připomněl, že napětí v Rudém moři narůstá. „Za posledních 5 dní bylo cílem jemenských Húsíů celkem 6 lodí, což je velká eskalace napětí,“ upozorňuje Kpler.
Šéf FLYING Magazine Craig Fuller poznamenal, že pokud tuto situaci nevyřeší americké námořnictvo silou, ohrozí tím důvěru v globalizaci.
„Lodě napadené v Rudém moři mají potenciál mít mnohem větší dlouhodobé dopady na globální dodavatelské řetězce, než jsme viděli, když byl Suez před dvěma lety zablokován. Pokud na to americké námořnictvo nezareaguje silou, zničilo by to dlouhodobou důvěru v globalizaci,“ konstatoval.
Zakladatel a generální ředitel společnosti Flexport Ryan Petersen tvrdí, že přes rizikovou oblast projde 12 % veškerého světového zboží. „Suezským průplavem ročně projde 12 % zboží, s nímž se na světě obchoduje,“ napsal.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
válka v Izraeli
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: Miloš Polák
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.