Smlouva mezi ministerstvem dopravy a konsorciem Czech Toll/Sky Toll na provoz mýtného je platná. Rozhodl o tom dnes předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj, který potvrdil prosincové rozhodnutí úřadu a zamítl rozklad, který proti němu podala firma Kapsch. Firma podpis smlouvy napadla s tím, že odporoval dřívějšímu rozhodnutí ÚOHS. Úřad o rozhodnutí předsedy informoval v tiskové zprávě. Ministerstvo dopravy i CzechToll rozhodnutí vítají.
„Zamítavé rozhodnutí předsedy ÚOHS nás nepřekvapilo, pouze potvrdilo dříve nastavenou linii první instance. Antimonopolní úřad zásadně porušil svou vlastní rozhodovací praxi, ale i judikáty správního soudu či zásady Evropské komise, které mu ukládají, aby chránil práva účastníků řízení. Trváme na tom, že ÚOHS flagrantně porušil naše práva na spravedlivý a transparentní proces. Obrátíme se na nezávislý soud, aby o tom rozhodnul.
Jen na vysvětlenou – poté, co ÚOHS spojil všechna řízení o našich námitkách do jediného, požadovali jsme pro jistotu vydat další předběžné opatření. Tehdy nám bylo ze strany ÚOHS sděleno, že by to bylo nadbytečné, neboť už přece předběžné opatření existuje. Následně úřad o tomtéž ujistil i krajský soud, který jsme o vydání dalšího předběžného opatření také žádali. Na tom, že předběžné opatření stále platilo a ministerstvo dopravy tedy nemohlo podepsat smlouvu s vítězem tendru, se navíc shodli všichni námi oslovení právní experti,“ řekl mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník
Společnost Kapsch, která v Česku provozuje mýtný systém, již podle všeho podala ke Krajskému soudu v Brně žalobu proti postupu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže při výběru nového provozovatele mýtného systému. Napsaly to mimo jiné sobotní Lidové noviny.
"Chceme, aby nezávislý soud prověřil, zda antimonopolní úřad nepochybil, když na přelomu léta a podzimu zastavil řízení o našich závažných námitkách proti mýtnému tendru, aniž je věcně přezkoumal," řekl k žalobě mluvčí Kapsche David Šimoník.
Ten mimo jiné poukázal na zajímavou skutečnost. Mýtné brány, které s novým provozovatelem českého mýta skončí ve šrotu, jsou totiž jen pětinou současného mýtného systému, ostatní části jsou totožné s budovaným satelitním systémem, který se zbytečně znovu staví na zelené louce, tvrdí mluvčí Kapsche.
LN píšou, že Kapsch usiluje o to být v novém systému subdodavatelem. Rakouská firma chce podle deníku využít toho, že za 12 let provozu systému postavila funkční distribuční síť pro "krabičky" do kabin kamionů, které komunikují s mýtnými branami. Má také technologické a softwarové zázemí či propracovanou kontrolu, zda projíždějící řidiči nešidí.
Podle současného vývoje má do šrotu tak namířeno nejen většina mýtných bran, ale i další použitelná technologie v hodnotě několika miliard. Otázka, kterou si klade i stále více opozičních politiků, proč si stát nevybírá mýto sám, tak jako Rakousko a Německo, je stále nezodpovězená.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ane