Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) prodloužil na žádost ministerstva dopravy lhůtu pro vyjádření k případu šetření platnosti mýtné smlouvy. Lhůta měla původně skončit toto pondělí, nyní má ministerstvo čas do tohoto pátku. Vyplývá to z usnesení antimonopolního úřadu, které má ČTK k dispozici. Ministerstvo svou žádost zdůvodnilo potřebou mít dostatek času pro seznámení se všemi spisy kvůli významu kauzy. Podle společnosti Kapsch jde o cílené zdržování.
Prodloužením lhůty se nejspíš i o několik dnů odloží rozhodnutí o platnosti mýtné smlouvy. Úřad totiž ve věci většinou rozhodne krátce po finálním termínu pro poslední podání zúčastněných stran do spisu. ÚOHS se musí platností mýtné smlouvy znovu zabývat po červencovém rozhodnutí Krajského soudu v Brně.
Ministerstvo svou žádost, ve které chtělo prodloužení o deset dní, podle usnesení zdůvodnilo potřebou důkladného posouzení všech podkladů a shrnutí použitých argumentů všech stran. Úřad přitom zdůraznil klíčový charakter případu, kdy zneplatnění mýtné smlouvy může mít negativní finanční dopad v řádu desítek miliard korun. Zapomněl ale veřejnosti oznámit, že v opačném případě se bude o miliardy soudit rakouská firma Kapsch a její vyhlídky jsou v takovém sporu více než nadějné. Bráněním od začátku nepovedeného výběrového řízení stát žádné peníze neušetří. Měl by si spíše spočítat, zda nové mýto, které mělo státu původně ušetřit miliardu,bude opravdu tak výhodné, jak zdůrazňuje ministerstvo dopravy a vítězná Kellnerova firma. Dnes jde o jednoduché počty. Co bude výhodnější? Zaplatit konsorciu CzechToll/SkyToll za už investované peníze, anebo riskovat určitě nemalou prohru u mezinárodních soudů za nesprávně uspořádané výběrové řízení.
Žádost k ÚOHS podalo také konsorcium CzechToll/SkyToll, které se jako jedna ze smluvních stran mýtné dohody chtělo k případu vyjádřit. ÚOHS však jeho žádost zamítl s tím, že toto právo náleží pouze zadavateli, kterým bylo ministerstvo dopravy.
Podle Kapsche, který proti podmínkám mýtného tendru a uzavřené mýtné smlouvě protestuje, že se tím stát snaží získat více času pro přípravu nového mýta. „Jde o zjevnou snahu státu co nejvíce oddalovat nepříjemné správní rozhodnutí. Každý týden odkladů při napravování předchozích nezákonností vede bohužel k dalšímu navyšování už tak velkých škod po zpackaném mýtném tendru,“ řekl ČTK mluvčí společnosti David Šimoník. Podle něj případné pozdní zrušení mýtné smlouvy už může být bez nápravy.
Ministerstvo v reakci zopakovalo, že prodloužení termínu bylo potřebné, protože jde o významnou zakázku. „Chtěli jsme mít dostatek času pro pečlivé seznámení se a sepsání závěrečného vyjádření se k věci,“ podotkl mluvčí úřadu František Jemelka.
ÚOHS se po nařízení soudu musel znovu zabývat také námitkami Kapsche proti podmínkám mýtného tendru. O jejich posouzení minulý týden rozhodl také předseda úřadu Petr Rafaj.
V mýtném tendru loni zvítězilo konsorcium CzechToll/SkToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas