Každým rokem sílí hlasy, volající po zákazu prodeje kaprů na Vánoce, a to zejména z důvodu obav, že ryby v kádích trpí a že podmínky jejich prodeje nejsou etické.
Jiří Pospíšil (TOP 09), náměstek primátora hl. m. Prahy pro kulturu, lidem radí, jak se ke kaprům chovat, aby byl jejich konec života bez zbytečného stresu a pomalého umírání. „Věřím, že etičtější a soucitnější přístup ke kaprům během Vánoc je dalším nezbytným krokem k lepší ochraně zvířat. Krokem, který může udělat každý z nás. Cílem kampaně je povzbudit veřejnost, aby se zamyslela nad tím, jakým způsobem se s kapry nakládá a že jim naše mnohé zvyky přinášejí velké, a přitom zcela zbytečné utrpení, což potvrzují i vědecké studie. Pro nás lidi jsou Vánoce svátkem radosti a klidu, ale také časem, kdy se snažíme být velkorysí a laskaví ke svým nejbližším, ale i ke světu kolem. Zkusme být o letošních Vánocích soucitní i vůči kaprům a malou změnou našich zvyků jim pojďme ušetřit velké kapří trápení,“ nabádá náměstek Pospíšil, jenž stojí za kampaní upozorňující na neblahé dopady zvyků spojených s prodejem vánočních kaprů.
Vystresované ryby trpí například při přepravě v igelitových taškách, v nevyhovujících podmínkách chlorované vody domácích van i při neodborném a bolestivém zabíjení. „Stejně jako se v Praze staráme o nejrůznější poraněná či slabá zvířata, měli bychom věnovat pozornost i těm, jejichž trápení není slyšet. Konkrétní prožití vánočních svátků je osobní věcí každého z nás. Naše kampaň si ale klade za cíl upozornit veřejnost na možné soucitnější zacházení s kapry, než se z kádě přesunou na náš talíř. Štědrovečerní večeře bude stejně dobrá i s touto drobnou změnou v našich nákupních zvycích,“ říká náměstkyně primátora hl. m. Prahy pro životní prostředí a klimatický plán Jana Komrsková (Piráti).
Magistrát Prahy proto letos přišel s kampaní, v niž lidem radí, jak se ke kaprům chovat s co největším soucitem. Lidé by neměli umisťovat kapry do vany na dlouhý čas, nevypouštět kapry zpět do přírody a, pokud nemají správné zkušenosti, ať se nepokoušejí kapry zabíjet vlastními silami. Kampaň je již k vidění v ulicích Prahy.
Narůstá i počet hypermarketů a supermarketů, které neumožňují před svými supermarkety prodej živých kaprů z kádí. Před dvěma lety byl prvním Lidl, loni se přidala Billa a letos Tesco. Vede jej k tomu „vize odpovědnějšího podnikání a respekt ke zvířatům“. „My si myslíme, že kapři jsou v kádích vystaveni zbytečnému stresu a chceme podporovat udržitelnější a ohleduplnější přístup k okolí, kde my podnikáme,“ řekla pro Českou televizi mluvčí Tesco Iva Pavlousková.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Natálie Brožovská