Závada se projevila po návratu stroje ze španělské Sevilly. "Během přistávacího manévru přestal fungovat navigační displej a některé palubní přístroje, následně pak došlo k závadě na pravém motoru," sdělila mluvčí generálního štábu Mira Třebická. Posádka letadla podle ní v souladu s manuálem letounu pravý motor vypnula a dokončila přistávací manévr jen s jedním motorem.
Velitel armády Picek okamžitě nařídil zákaz létání na všech letounech CASA, který platí do podrobného vyšetření celého případu. Ministr obrany Alexandr Vondra zároveň sestaví komisi, jež případ vyšetří. Armáda nebude do konce vyšetřování poskytovat žádné informace, uvedla Třebická.
Lety nových dopravních strojů armáda pozastavila již v únoru. Tehdy kvůli tomu, že se jeden z nich při cvičném letu propadl o několik desítek metrů. Znovu byly lety pozastaveny také na počátku května. Zjištěnou závadu v té době do Česka přiletěli odstranit odborníci ze španělské firmy, která stroje vyrábí.
Nákup dopravních letadel CASA byl podle odborníků i médií podezřelý. Kontrakt byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. Podle Evropské komise ČR údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce za 132 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun) rozhodla bez výběrového řízení.
Čtěte:
Omnipolu nelze vypovědět smlouvu na letadla CASA
Když nezprovozníme letouny CASA, budeme létat antonovy, říká Vondra
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: par, čtk