V uplynulém roce Seznam Zprávy podle Borovana výrazně naskočil na woke vlnu, zahrnující řadu levicových a kulturně levicových témat. Vidět to podle něj bylo například na způsobu pokrytí LGBT témat, kde byly texty laděny výrazně ve prospěch stejnopohlavních manželství a obhájci tradiční rodiny dostávali minimum prostoru.
Perlou kampaně byl například rozhovor s britskou poslankyní, jak před lety hlasovala proti manželství pro všechny a teď se za to moc stydí.
A nebo investigativa o tom, jak odpůrci manželství pro všechny provádějí „skrytou kampaň“ mezi poslanci, zatímco dlouholetý a velmi tvrdý lobbing organizace Jsme fér byl zcela opomenut.
Z dalších témat na Seznamu hodně letělo třeba strašení klimatickou změnou a jako specifické tíma tohoto webu strefování do platby hotovostí.
Vášnivé reakce vyvolal třeba loňský komentář Jana Stránského, jak platbou hotovostí „Češi odírají svou zemi i sebe navzájem“.
Borovan připomíná novodobý fenomén, který byl pojmenován jako Budweiser efekt. V roce 2023 byl zdokumentován výrazný pokles tržeb amerického pivovaru Anheuser-Bush poté, co v reklamní kampani vsadil na problematického transgender aktivistu. Množství naštvaných pivařů se dokázalo zkoordinovat do protestní akce, na kterou firma doplatila poklesem prodejů a pádem tržní hodnoty.
Na základě této zkušenosti se zrodilo anglické rýmované úsloví „go woke - go broke“, česky asi nejlépe „začni s woke a zkrachuj“.
Příčinou úbytku čtenářů Seznam Zpráv v posledním roce ale může být také pokles objemu vyprodukovaného obsahu.
Podle grafu vývoje pageviews Seznam Zpráv negativní vývoj postihl hlavně počet zhlédnutých stránek SZ. Při porovnání září 2022–září 2023 došlo podle NetMonitoru k sešupu počtu pageviews Seznam Zpráv o 30 procent, z 208 milionů na 144 milionů. V lednu 2023 uživatelé zhlédli 256 milionů pageviews, o rok později za stejný měsíc to bylo jen 171 milionů pageviews (meziroční pád o 33 procent). Porovnání únor 2023–únor 2024: 192 milionů k 150 milionům pageviews (minus 22 procent). Nejedná se tedy o časově omezený výpadek či sezónní výkyv, ale dlouhodobější trend.
Podle informací Borovanova serveru Borovan.cz se vývojem čísel Seznam Zpráv za poslední rok speciálně zabývají dva členové představenstva Seznamu, Pavel Zima a Matěj Hušek, kteří pracují na plánu, jak negativní vývoj Seznam Zpráv otočit.
Podobný pád čísel v uplynulých letech postihl například mediální dům Economia (Hospodářské noviny, HN.cz, Aktuálně.cz).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Natálie Brožovská
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.