Vedení Volkswagenu tvrdí, že hrozí uzavření až tří závodů, drsné propouštění a výrazné snížení platů všem zaměstnancům, kteří zůstanou na svých pozicích.
Směřuje náš stát správným směrem?Anketa
Na slova šéfky rady zaměstnanců upozornila rozhlasová a televizní stanice se sídlem v Hamburku Norddeutscher Rundfunk (NDR).
Spolkový kancléř Olaf Scholz (SPD) vyzval VW k záchraně pracovních míst.
Mají být zrušeny desítky tisíc pracovních míst. Zatím není jasné, kterých závodů VW se to bude týkat. Za ohrožený se považuje například závod v Osnabrücku, protože nedávno přišel o nadějnou zakázku od Porsche.
Stavy zaměstnanců ale mají snižovat všechny závody VW. „Celá oddělení by proto měla být uzavřena nebo přemístěna do zahraničí,“ uvedl NDR. Vedení společnosti ale odmítlo jakékoli informace potvrdit s tím, že nejprve všechno interně projedná. „Neúčastníme se spekulací kolem důvěrných diskusí,“ oznámilo vedení.
Okresní ředitel odborů IG Metall Thorsten Gröger popsal možné uzavření závodu jako „bodnutí do srdce tvrdě pracujících zaměstnanců VW“. „Zběsilé plány“ představenstva označil za nepřijatelné. Místo „jasných fantazií Volkswagenu a jeho představenstva“ očekává u jednacího stolu „životaschopné budoucí koncepty“. Vedení VW poslal varovný vzkaz. „Z našeho pohledu je přístup firmy naprosto nepřijatelný.“
Volkswagen a odbory se tento týden sejdou ve Wolfsburgu ke druhému kolu kolektivního vyjednávání. Automobilka zaměstnává v Německu kolem 120 000 lidí a v současnosti má deset závodů, z toho šest v Dolním Sasku, tři v Sasku a jeden v Hesensku.
Server deníku Handelsblatt oznámil, že očekávané snížení mezd zaměstnanců firmě ušetří asi dvě miliardy eur. Kolektivně vyjednané mzdy mají plošně poklesnout o deset procent. Ale jednání nejen o tomto kroku budou podle serveru deníku Bild ještě dlouhá. VW hodlá ušetřit až 3,6 miliardy, ale prozatím neřekl, jak přesně chce takto masivních úspor dosáhnout.
Čtenáři se shodují v jednom: Volkswagen je v hluboké krizi. Automobilový koncern se včas neadaptoval na změny na trhu,“ napsal server listu Handelsblastt.
Místo aby Volkswagen investoval do budoucích technologií a inovací, nebyl příliš „schopen změn“ a diskutoval o otázkách, které byly již dávno rozhodnuty, upozorňuje další čtenář.
Mnozí čtenáři prý chápou, proč společnost, která se potýká s problémy, jako je VW, začíná šetřit. Koneckonců je to praxe, jaká se objevuje v „učebnicích podnikového řízení“, napsal jeden z diskutujících. A zejména snížením personálních nákladů by společnost mohla „rychle dosáhnout výsledků“, vysvětluje další čtenář. Zároveň však mnozí upozorňují, že „plánované škrty jsou nepřiměřené“ a z dlouhodobého hlediska přinesou více škody než užitku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Miloš Polák
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.