Je ovšem třeba si uvědomit, že zásadním rozdílem je zhruba šest set let. A srovnávat různá dějinná období není správné. A jak jsem už řekl v případě katolíkům předhazovaných zločinů i když často údajných, nelze měřit středověk současnými měřítky. Chtít pro něj uplatňovat lidská práva v nynějším pojetí, která se začala vyvíjet až od 18. století, je špatné.
Husitství také nelze považovat za jednotné hnutí. To se štěpilo na několik větví a společné mělo jen ony čtyři pražské artikule, za prvé, aby slovo Boží svobodně kázáno bylo, za druhé, přijímání svátosti pod obojí, těla a krve Páně, za třetí, aby skončilo světské panování kněžstva a za čtvrté, aby hříchové smrtelní trestáni byli. Umírnění husité - pražané se upřímně snažili podle svých představ o nápravu církve a radikalismus táborů, sirotků a dalších jim byl cizí. Také se v roce 1434 spojily s katolíky a společně s nimi fanatickou kališnickou verbež zničili u Lipan, což bylo štěstím českých zemí.
Radikální husité totiž byli jedním z nejhorších neštěstí českých zemí v historii. Náboženští fanatici a zločinní teroristé, kteří vraždili všechny ostatní včetně umírněných stoupenců kalicha, drancovali a vypalovali kláštery, střediska vzdělanosti, kde likvidovali knihovny a ničili vzácné knihy, čímž nesmírně ochudili českou vzdělanost. V jejich zvráceném pojetí bylo všechno mimo Bibli škodlivé a k ničemu. To nebyli průkopníci moderní náboženské snášenlivosti, ale blouznivci a škůdci, stoupenci násilí. Tímto se tihle šílenci, ke kterým například patřil i pomatenec Jan Želivský, vrhli české země civilizačně o několik desítek let zpět a zbrzdili nástup renesance.
Stejně tak fanatičtí islamisté likvidují všechno, co dle jejich zvrácených představ neodpovídá Koránu, také ničí vzácné stavby a pálí knihy. Ano, každý fanatismus je nebezpečný, islamistický křesťanský a také ateistický v jeho nacistickém a komunistickém provedení.
Ale je nelogické a hlavně pokrytecké na jedné straně právem odsuzovat islámský stát a další fanatické radikální muslimské teroristické bandy, jako např. Hizballáh a na druhé straně obdivovat stejné zlo v podobě radikálních husitů. Souhlasím rovněž s názorem knížete Karla IV. Schwarzenberga, který v roce 1889 na zasedání českého zemského sněmu prohlásil: „My vidíme v husitech ne slavné bohatýry, ale bandu lupičů a žhářů, komunisty 15. století, a my, Schwarzenbergové, budeme bojovat proti všem novohusitům s touže rázností jako pánové z Růže bojovali proti starým husitům.“ Zlatá slova. A největší radost z filmu Jan Roháč z Dubé mám z úvodní scény, jak ta táborská a sirotčí chátra shořela ve stodolách u Lipna. Byli to vrazi, zločinci a škůdci vlastní země, proto si nic jiného nezasloužili. Stejně tak mně samozřejmě není líto zabitých bojovníků islámského státu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV