Jaroslav Michal: Reklamaci zájezdu je lepší řešit individuálně, šance na získání náhrady je vyšší

28.08.2019 15:32 | Zprávy

Zrušená cesta k moři, špatná kvalita personálu v hotelu nebo neočekávané zvýšení ceny již zaplaceného zájezdu. To jsou časté důvody letních reklamací. Za nevydařenou dovolenou, kterou si turisté kupili týdny dopředu, chtějí adekvátní náhradu a někteří z nich se dožadují odškodnění u soudu. Jednou z cest, jak získat svoje peníze zpět za narušení dovolené, je i hromadná žaloba. I přes to, že tento institut v českém právním řádu zatím neexistuje, řada odborníků před ním varuje – spotřebitel nemusí soud vyhrát, většinu peněz může připadnout zastupujícímu subjektu a často vede ke vzniku až absurdních situací, které jsou soudy povinny řešit.

Jaroslav Michal: Reklamaci zájezdu je lepší řešit individuálně, šance na získání náhrady je vyšší
Foto: tripzone.cz
Popisek: Středozemní moře při západu slunce

Takovým případem, kterého můžeme být brzy svědky i v Česku, je například výletní loď Viking Sky. Ta se vlivem nepříznivého počasí dostala do problémů na rozbouřeném moři u dánských břehů. Díky kvalifikovanému postupu posádky a zásahu záchranných složek se podařilo zachránit všech 1373 osob na palubě, velkou část z nich i letecky. Přesto se čtyři američtí turisté rozhodli zažalovat provozovatele lodi a za utrpěný nervový šok, nehygienické podmínky i nedýchatelný vzduch požadují odškodnění v přepočtu téměř čtvrt miliardy korun. Na internetu lákají další cestující, aby se k nim přidali, a zvýšili tak úspěch na odškodnění či si zajistili pro provozovatele lodi velmi nevýhodný smír.

V oblasti turismu ale může mít hromadná žaloba i mnohem častější využití než při námořních katastrofách. Reklamovat například zájezd, který se neuskutečnil nebo úplně nepovedl, není žádná novinka. Spotřebitelé mají možnost od prodejce zájezdů získat náhradu samostatně nebo pomocí najatých firem, které jim pomáhají. V zahraničí, zejména pak ve Spojených státech, již řadu let existuje pro spotřebitele ještě jeden způsob, jak se bránit proti zamítnuté reklamaci zakoupené dovolené – a tím je hromadná žaloba. 

Hromadná žaloba je pojem, kterým již dnes často někteří podnikatelé lákají klienty na snadné vymožení klasických spotřebitelských nároků, často v mediálně známých kauzách. „Spotřebitelé by měli být před využitím služeb podobných společností velmi opatrní. Hromadná žaloba v Česku totiž zatím neexistuje, zákon o hromadných žalobách z dílny ministerstva spravedlnosti teprve čeká na schválení vládou,“ říká Kateřina Šveřepová, vedoucí advokátka Císař, Češka, Smutný. 

Reklamovat zájezd je přitom nejtypičtějším příkladem pro podání hromadné žaloby. Týká se desítek, možná i stovek jednotlivců s podobnou zkušeností, a proto je mnohem snazší se soudit najednou než každý zvlášť. To je i podstata žaloby. Jenže – zatímco ve Spojených státech má zákon dlouholetou tradici a prošel mnoha úpravami, v Česku se jeho příprava potýká s rozporuplnými ohlasy. Ministerstvo spravedlnosti již od samého začátku přijímá značné množství faktických připomínek od oborníků, kteří upozorňují na rizika amerického vzoru hromadné žaloby.

„Nástroj pro jednodušší uplatňování skutkově a právně podobných nároků v České republice skutečně chybí. Pro stabilitu právního prostředí je však zcela nezbytné, aby byla přijata úprava, která skutečně posílí práva a ochranu spotřebitelů, a ne ta, která paralyzuje soudy a dá vydělat spekulantům nebo vyděračům. U předlohy, kterou představilo ministerstvo spravedlnosti čistě podle amerického vzoru, přitom nekalé praktiky a spíše ohrožení, než posílení práv spotřebitele skutečně hrozí,“ dodává Kateřina Šveřepová.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Budoucnost národů

12:16 Petr Hampl: Budoucnost národů

Denní glosy Petra Hampla.