Jindřich Berounský: Blamáž na kolejích pod Ještědem

21.12.2022 7:35 | Komentář

S koncem jízdního řádu 2021/2022 přišli 10. prosince cestující v Libereckém kraji o možnost svézt se nejmodernějším vozidlem nezávislé trakce v České republice – RegioSharkem (regionálním žralokem) řady 844.

Jindřich Berounský: Blamáž na kolejích pod Ještědem
Foto: O. Szaban
Popisek: Ještěd. Symbol Libereckého kraje

Motorová jednotka polského výrobce Pesa, kterou objednávají i Německé dráhy DB, aby nahradily Siemens Desira řady 642, vyklidila páteřní meziregionální linku L2 Liberec – Česká Lípa – Děčín v rámci údajné generační obměny vozidel a zlepšování služeb podle odborníka na železnici Libereckého kraje – stavebního inženýra Pavla Blažka, který pracuje v tandemu s vedoucí odboru dopravní obslužnosti Krajského úřadu Libereckého kraje ing. Monikou Šulcovou. 

Na rozdíl od Německa a ostatních krajů České republiky, kde se vozidla pro veřejnou dopravu posuzují podle skutečných parametrů, evropských standardů a vztažné legislativy, v Libereckém a Ústeckém kraji platí „odborný názor“, respektive subjektivní dojmy stavebního inženýra Blažka. 

Na lince L2 a jinak „Severočeské transversálce“ proto starší motorová jednotka řady 642 dopravce Die Länderbahn CZ s.r.o., konstrukčně už nevyhovující aktuálním požadavkům na bezpečnost, nahradila od 11. prosince novější jednotku 844 Českých drah, která z pohledu bezpečnosti a konstrukce splňuje evropské bezpečnostní normy. Typově jde totiž o vůbec první železniční vozidlo, poháněné spalovacím motorem, které splňuje požadavky EN 15227 z hlediska bezpečnosti při nárazu pro všechny čtyři nehodové scénáře. Žralok na malebnou a z velké části zalesněnou trať přes Ještědský hřeben pasoval díky hrozícím kolizím se stromy a chybějícímu radiovému spojení, které je jen v krátkém úseku přes Českou Lípu mezi Mimoní a Stružnicí. Jinak zabezpečení jízd vlaků spočívá jen v komunikaci mezi výpravčími a na mnoha úsecích trati se nejde vůbec spojit se strojvedoucími díky nedostatečnému pokrytí mobilních operátorů.  

V Libereckém kraji duel motorových jednotek Siemens Desiro Classic (řada 642 DB roků výroby 1998 - 2001) a PESA Link II z polské Bydhoště (řada 844 ČD s rokem výroby 2013) opakovaně vyhrává starší Desiro, které v podkladech pro Radu Libereckého kraje Pavel Blažek vykreslil jako to nejlepší pro Liberecký kraj už na sklonku roku 2018. Tehdy se ve funkci jednatele koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje KORIDu LK „naštval“ na České dráhy a rozhodl se je vyklidit z kolejí Libereckého kraje. Za tím účelem vyzval dopravce Arriva vlaky s.r.o., aby podal nabídku, která zvítězí. A „zvítězila“. Pro radní Libereckého kraje zapomněl uvést, že nabídku Arrivy sám inicioval a v přehledu železničních vozidel vykreslil Siemens Desiro na 1. místě s nejlepším poměrem výkonu na tunu, avšak použil hmotnost prázdné jednotky, díky čemuž se těžší motorová jednotka 844 s větším výkonem stala druhou s poznámkou o hlučné klimatizaci a menších oknech. Zapomněl na uzavřené oddíly RegioSharka s teplotním komfortem na rozdíl od otevřeného prostoru Desira a hlavně na to, že parametry bezpečnosti jsou v Evropě na prvním místě a ty u nás splňuje v současnosti jen Pesa řady 844. Díky víře v podklady a informace Pavla Blažka přišel Liberecký kraj na linkách Liberec – Stará Paka a Železný Brod – Tanvald za 3 roky o více než 18 milionů Kč upřednostněním dnes už prokazatelně horší a dražší nabídky Arrivy. Cestující se doposud od Arrivy nedočkali plnohodnotného nasazení nízkopodlažnosti a Desir řady 642, stále často nahrazovaných motorovými jednotkami řady 845/945. Angažmá Arrivy v Libereckém kraji je fiaskem, o kterém se nesmí mluvit. Shodou okolností dopravce Arriva vlaky s.r.o. expandoval úspěšně ve stejný čas i ve Zlínském kraji, kterému Blažkem spoluvlastněná firma Transport Advisory s.r.o. radila v roce 2018 s dopravní obslužností a získala zakázky v úhrnu za 4 milióny Kč.   

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Karla Maříková byl položen dotaz

Vy s tím, co tvrdí Trupmp o Ukrajině a Zelenskym souhlasíte?

A měla by podle vás Ukrajina přistoupit na mír za jakoukoliv cenu? Protože na mě to působí tak, že to, co Trump navrhuje hraje do karet jen Rusku a jemu a na Ukrajinu nebere vůbec zřetel. Nebo to vidíte jinak?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Frank: Mluvte s drzým chlapem ve svetru

9:44 Jan Frank: Mluvte s drzým chlapem ve svetru

Roztržka mezi americkým prezidentem Donaldem Trumpem a jeho ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelen…