Nejsdílnější byl podle všeho pro zpravy.iDNES.cz, kde uvedl: „Šetření vedeme, máme zjištěné i okolnosti a další zajímavé věci, ale nebudeme je dávkovat postupně. Počkáme, až bude hotová zpráva, která bude obsahovat jak posudek, tak naše zajímavá zjištění.“ Podle něj je posudek nejdůležitější částí výsledné zprávy, neboť určí, proč prasklo tažné lano. „Všechno ostatní, jako revize údržby, kdo měl co kontrolovat, jestli mohl něco vědět, už máme zpracované.“
Kučera také míní, že prasknutí tažného lana není nic, co by se nedalo očekávat. „To, že praskne tažné lano, se stát může. Ale má se s tím počítat, a to tak, aby v případě prasknutí prostě nedošlo k pádu kabinky. A to jsou právě ty okolnosti.“ Na posudek a tedy i závěrečnou zprávu si ale bude muset veřejnost ještě počkat. „Až posudek dostaneme, bude trvat ještě dva až tři měsíce, než vypracujeme zprávu. Musí se k tomu vyjádřit zúčastněné strany. Až pak bude zveřejněná,“ dodal Kučera s tím, že zpráva bude nejspíš hotová až po Novém roce.
Šéf Drážní inspekce dělá instituci, která by měla být vzorem v dodržování norem, ostudu. Jeho bulvární vyjadřování šokovalo i ty, kterých se neštěstí nejvíce dotklo. Namísto bulvárních zajímavých zjištění, která nemůže ventilovat, měl Jan Kučera radši mlčet a vydat průběžnou informaci o dosavadním pokroku v šetření. To se po uplynutí roční lhůty, kterou zřejmě nešlo stihnout, dělá.
Bez expertního posudku se určitě nepůjde obejít, ale zajímavé na celé kauze a neštěstí je, že Drážní inspekce nemá už odborníka na lanové dráhy. Drážní inspekce rovněž v rozporu s evropskou směrnicí 2016/798, o bezpečnosti železnic, nedisponuje potřebnými personálními kapacitami, které si Jan Kučera v rámci „zlepšování a zefektivňování“ činnosti postupně zlikvidoval. Jan Kučera jako by seděl na židli, kde si z úsporných důvodů sebral jednu nohu a na délce šetření mimořádných událostí (MÚ) je to vidět.
Podle evropské legislativy musí být šetření každé MU provedeno kvalitně a v co nejkratším možném termínu, neboť jedině tak může být na základě výsledků šetření přijato účinné opatření k zabránění opakování dané MU nebo ke zvýšení bezpečnosti bez zbytečných průtahů. Délka šetření MU ze strany DI se ale postupně prodlužuje. Průměrná délka šetření dle vydaných závěrečných zpráv byla v roce 2016 od rozhodnutí o zahájení šetření 7 měsíců, resp. 216 dní; v roce 2017 to bylo již 9 měsíců (266 dní), přičemž vydání závěrečné zprávy z šetření střetnutí na železničním přejezdu v úseku Řetenice – Úpořiny „zabralo“ 23 měsíců, z šetření ujetí drážních vozidel na vlečce Přístav Prosmyky 27 měsíců a střet rychlíku se zaměstnancem v úseku Jaroměř – Česká Skalice dokonce 31 měsíců.
Průměrná délka 9 měsíců od rozhodnutí o zahájení šetření MU po vydání závěrečné zprávy byla i v roce 2018, i v tomto roce šetření několika MU mnohonásobně překročilo zákonnou lhůtu 12 měsíců, jako tomu bylo např. u srážky soupravového vlaku s posunovým dílem v žst. Česká Lípa (32 měsíců), převrácení kolejového jeřábu v úseku Mikulášovice d. n. – Panský (25 měsíců) nebo u nezajištěné jízdy vlaku Pn na přivolávací návěst na vyloučenou kolej v žst. Nymburk hl. n. (28 měsíců).
V roce 2019 byla průměrná délka šetření MU již 11 měsíců (316 dní) a i v tomto roce bylo několik MU dokončeno hluboko po termínu, např. střetnutí na přejezdu Vesec u Liberce – Jablonec nad Nisou 25 měsíců, srážka trolejbusu s tramvají v Brně 24 měsíců, vykolejení tramvaje v Praze 22 měsíců atd.; šetření vykolejení 4 vozů vlaku Pn v úseku Domoušice – Hřivice dokonce ještě nebylo dokončeno a od zahájení šetření uplynula doba 42 měsíců.
Prozatímní průměrná délka šetření MU za rok 2020 je 10 měsíců (307 dní), ale 2 MU jsou i na počátku listopadu roku 2022 stále v šetření a také za toto období bylo několik MU dokončeno až po zákonném termínu: nedovolená jízda posunu a vjetí do vlakové cesty Os v žst. Praha-Masarykovo nádr. 24 měsíců, srážka vlaku Os s nákladním autem v žst. Poříčany 21 měsíců atd.
Na webu DI je prezentován projekt „Profesionalizace Drážní inspekce“, hrazený z evropských prostředků. Představuje stanovení si jakéhosi závazku zkrácení průměrné délky šetření mimořádné události od jejího vzniku po dokončení závěrečné zprávy v porovnání s průměrem let 2017 – 2019 o 10 %. To v podstatě znamená, že Drážní inspekce chce za evropské peníze dosáhnout něčeho, čeho už v minulosti dosáhla, resp. i tak se nemá dostat ani na svá původní čísla 7 měsíců délky šetření MÚ, ale pouze na více než 8 měsíců (průměr za roky 2017 – 2019 je více než 9 měsíců).
Výše uvedená čísla a fakta ukazují, že s DI v čele s Janem Kučerou to jde pěkně skopce. Ani projekt „Profesionalizace Drážní inspekce“ nemohl dopadnout dobře, když jsme pořád svědky prodlužování procesu šetření, a nikoliv profesionálních, ale bulvárních vyjádření pro média, kterým dává Jan Kučera přednost před seriózními a odbornými postupy a výstupy. Ty nejsou tak mediálně zajímavé.
Jindřich Berounský
Svaz Odborářů Služeb a Dopravy
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV