Jiří Mikeš: Vyhladovění médií dle eurokomisařky Jourové

23.01.2024 16:38 | Glosa

Místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu prohlásila, že dezinformace jsou bezpečnostní hrozbou dnešního světa a je potřeba proti nim tvrdě zasáhnout. „Lež je levná a rychlá a mnohem více vydělává – proto je součástí našich návrhů, aby se dezinformační platformy a šiřitelé k penězům nedostali. Musíme je vyhladovět – a to zejména s pomocí reklamního průmyslu,“ uvedla eurokomisařka v panelu s názvem „Bránit pravdu“. Její plány komentuje Jiří Mikeš, bývalý ředitel Asociace komunikačních agentur.

Jiří Mikeš: Vyhladovění médií dle eurokomisařky Jourové
Foto: Archiv JM
Popisek: Ing. Jiří Mikeš, mediální analytik

Problematická media přinášející dezinformace se prý mají zničit pomocí reklamy. Mají být bez inzerce. Jsem toho názoru,že návrh „pani Euro“ v praxi asi neprojde. Nebo spíše, že by neměl projít. Oč jde? Reklama je – i dle názoru Mezinárodního soudu – komerční informací. Některé  informace nejsou politické. Reklama informuje veřejnost o tom, co je na trhu k dostání, za jakou cenu a kde. V podstatě jde hlavně o prosazení značek do myslí spotřebitelů.

Velké značky mají miliardové hodnoty v dolarech. Patří mezi ně i značka Budvar. Reklama souží k prosazení značek, ke zvýšení prodeje jejích nositelů, zboží či služeb na trhu. Stejně jako přímý marketing, public relations, sponzoring či podpora prodeje. Zadavatele reklamy a mediální agentury by v podstatě nemělo zajímat, o čem se v médiích píše či vysílá. Mělo by je především zajímat, kolik mají čtenářů či posluchačů a jaká je jejich struktura.

Byznys by neměly dirigovat Jourové, ale trh, rozum a spotřebitelé

Kdysi jsem prosazoval jednu světovou značku na českém trhu. Z Frankfurtu jsem  dostal pokyn, že bychom neměli dávat inzeráty do tehdy ještě komunistického Práva. Po týdnu došlo k odvolání pokynu. Korporace zjistila, že má Právo značnou čtenost.

Nedávno se něco podobného přihodilo jedné naší bance. Tuzemský ředitel byl vzápětí umravněn zahraničním vedením. Stále ještě platí, že byznys by neměly dirigovat Jourové, ale trh, rozum a spotřebitelé.

Jiří Mikeš, bývalý ředitel Asociace komunikačních agentur, působil v československých reklamních agenturách Rapid a Merkur, v letech 1990–92 byl ředitelem agentury McCann-Eriskson a poradcem v agentuře Leo Burnett.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Róbert Šlachta byl položen dotaz

Vize

Dobrý den, zajímalo by mě, zda má vaše strana nějaké konkrétní návrhy třeba důchodové reformy nebo ekonomickou vizi, jak zlepšit naši životní úroveň? Zatím mi to přijde tak, že spíš jen kritizujete, ale s něčím vlastním nepřicházíte. Sice nemáte ve sněmovně zastoupení, ale pokud ho chcete mít, nemys...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Zemanovo vánoční poselství očima justičního potížisty

12:04 Zdeněk Jemelík: Zemanovo vánoční poselství očima justičního potížisty

Vánoční poselství důchodce Miloše Zemana mě upoutalo podstatně více než řečnická cvičení všech akti…