V souvislosti se záměrně manipulativními prohlášeními pana primátora Dr. Tomáše Hudečka a v závislosti na neschopnosti zástupců města poskytnout prostor pro racionální řešení problémů dopravního podniku si dovolím upozornit na následující okolnosti.
A. Nákup tramvají 15T
Na doporučení předsedy dozorčí rady a radního pro dopravu Jiřího Pařízka zpracovala advokátní kancelář Řanda Havel Legal komplexní posudek na formální stránku výběrové řízení z roku 2006, následnou smlouvu a její dodatky, včetně reálných dopadů jednostranného vypovězení smlouvy. Z posudku jednoznačně vyplývá, že jednostranné vypovězení smlouvy by znamenalo několikamiliardovou sankci pro odběratele a v konečném důsledku trestněprávní odpovědnost managementu společnosti. Je evidentní, že o tomto posudku předseda dozorčí rady neinformoval vedení města ani své kolegy z TOP 09.
Vedení města zároveň odmítlo připravit tzv. ovládací smlouvu, tedy převést případnou pokutu z jednostranné výpovědi smlouvy se Škodou Transportation na město. S dodavatelem ovšem nejednal pouze dopravní podnik jako jedna z oprávněných smluvních stran, ale přímo i primátor Tomáš Hudeček, náměstek Jiří Vávra, radní Jiří Pařízek či jejich pověřenci. Drtivá většina výsledků těchto jednání je managementu dopravního podniku neznámá.
Přesně podle rozhodnutí Rady hl. města Prahy a v návaznosti na důsledné využívání stávající smlouvy - tedy nepřebíraní tramvají byť jen s drobnými závadami - probíhala s dodavatelem pravidelná jednání o úpravách kontraktu (29.5, 6.6, 12.6, 19.6, 13.8. t.r.). Dodavatel byl připraven jednat zejména o zavedení klimatizace do vozů zdarma, odložení splátek z roku 2018 o 2 roky, rozložení dodávek v letech 2015 až 2018 či o modifikaci již dodaných tramvají ze 3 na 2 a 4 články. Kombinace těchto faktorů znamená podstatnou úsporu investičních prostředků, ovšem za předpokladu, že dopravní podnik a hlavní město chtějí zkvalitnit vozový park. Populistické názory primátora Hudečka, však realistická řešení znemožňují. Politická reprezentace navíc sama odmítá nést přímou zodpovědnost za možné postihy při vypovězení smlouvy.
I když je investice do obnovy tramvajového parku od samého počátku velmi problematická kvůli finanční nerozvážnosti reprezentantů města v předchozích obdobích a dlouhodobému přebírání nepřipravených vozů, tak kontrakt rozhodně nemusí vést ke krachu dopravního podniku. K takové situaci může dojít zejména nekoncepčností a ekonomickým amatérismem politické reprezentace.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Milan Křístek