Miroslav Novák: Koronavirus představuje jednoznačné riziko pro růst maloobchodu

13.03.2020 13:24 | Zprávy

Velkou neznámou je koronavirus. Z krátkodobého pohledu domácnosti více utrácejí např. za potraviny. V dlouhodobějším pohledu lze však očekávat negativní dopad na maloobchodní tržby, a to v závislosti na délce ochranných opatření a na vývoji sentimentu českých domácností. V každém případě koronavirus představuje jednoznačné riziko pro nižší růst maloobchodu a tím i spotřeby domácností v letošním roce.

Miroslav Novák: Koronavirus představuje jednoznačné riziko pro růst maloobchodu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Nakupování, ilustrační foto

Maloobchodní tržby na začátku letošního roku plynule navázaly na solidní závěr roku loňského. Konkrétně v lednu tržby obchodníkům meziměsíčně vzrostly o 0,9 % a v meziročním srovnání o 4,9 %, respektive o 4,7 % po očištění o kalendářní vlivy. Meziměsíční i meziroční růst tržeb si v lednu připsaly jak prodejci potravin, tak i nepotravinářského zboží a vyšší byly i tržby za prodej pohonných hmot.

Nejrychleji rostly v lednu maloobchodní tržby jak jinak než internetovým prodejcům, a to konkrétně o 16,9 % r/r. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je významným trendem, který trvá již několik let a rozhodně nepoleví ani letos.

Velmi dobře šly v lednu na odbyt prodeje i v dalších sortimentních skupinách jako výrobky pro domácnost, počítače, farmaceutické a zdravotnické zboží či oděv a obuv. Pokles tržeb naopak zaznamenaly obchodníci s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, což je však nutné přičíst vysoké srovnávací základně z ledna 2019.

Jaký bude vývoj v maloobchodu v nadcházejících měsících? V únoru hodně netradiční. Únor je totiž tradičně pro většinu obchodníků nejslabším měsícem roku, avšak s ohledem na šíření koronaviru v Evropě, Česko nevyjímaje, budou tržby za prodeje potravin podle všeho srovnatelné s předvánočním obdobím. A nadprůměrně vysoké budou podle všeho tržby za potraviny i v březnu. Výrazně vyšší prodeje lze očekávat i u drogistického zboží a vyšší budou i tržby internetových prodejců.

V souhrnu za celý letošní rok však očekávám, že dynamika prodejů zbrzdí ke 3 %. K tomu přispěje zpomalení růstu mezd v soukromém sektoru a vyšší růst spotřebitelských cen. Velkou neznámou je koronavirus. Z krátkodobého pohledu domácnosti více utrácejí např. za potraviny. V dlouhodobějším pohledu lze však očekávat negativní dopad na maloobchodní tržby, a to v závislosti na délce ochranných opatření a na vývoji sentimentu českých domácností. V každém případě koronavirus představuje jednoznačné riziko pro nižší růst maloobchodu a tím i spotřeby domácností v letošním roce.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomio Okamura byl položen dotaz

Pozice ministra vnitra

Dobrý den pane Okamuro, Zajímalo by mě, kdybyste hypoteticky byl na pozici ministra vnitra, pod kterého také spadá Česká pošta, na co byste se zaměřil? Bylo by to na kvalitu této služby? Podle mě jde Česká pošta do pr... Nejen že za Rakušana došlo ke zhoršení dostupnosti a snížení počtu poboček, ale...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Zmatečný výklad zmatečného zákona

15:16 Zdeněk Jemelík: Zmatečný výklad zmatečného zákona

Předcházejí článek Netečná veřejnost byl provokací, která měla vzbudit zájem veřejnosti o zmatenou n…