Ve všech těchto českých reakcích ovšem došlo k nesprávnému pochopení celé věci – ta žena je u nás považována nějak automaticky za Němku. Neznám sice žádné vyjádření autora sousoší, ale vzhledem k tomu, že pravidelně sleduji dostupná polské média, vím naprosto jistě, že dotyčná nepředstavuje Němku, ale Polku. Vyplývá to z reakcí právě v polských médiích – někteří to komentují tak, jiní jinak, ale vždy je zřejmé, že jde o Polku. Zároveň je to, bohužel, v souladu s historickými reáliemi.
Tato mýlka či nedorozumění krásně dokládá rozdíl běhu dějin a následné společenské atmosféry u nás a v Polsku. České kulturní prostředí má tendenci toto umělecké dílo vykládat jako protest proti válečnému násilí na civilistech jako takovému a – zřejmě v rámci u nás tak silné veřejné diskuse o odsunu Němců z českého pohraničí – zvláště proti násilí na německých civilistech.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pravybreh.cz