Petr Dufek: Další růst podnikatelského i spotřebitelského optimismu v EU, ale i obav z růstu cen

28.05.2021 16:04 | Komentář

Podle květnového čísla se mezi podnikateli i spotřebiteli v unijních zemích nálada opět zlepšila. Důvodem je nepochybně perspektiva končící pandemie a s ní spojených restrikcí, která výrazně zasáhla do života obyvatel i fungování firem napříč kontinentem.

Petr Dufek: Další růst podnikatelského i spotřebitelského optimismu v EU, ale i obav z růstu cen
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Zlepšování sentimentu je patrné ve všech oblastech, tedy v průmyslu, stavebnictví, službách i finančním sektoru. Ve srovnání s předchozími třemi měsíci firmy hodnotí příznivěji svoji stávající situaci a současně mají velmi příznivá očekávání ohledně následujících třech měsíců. Nálada se sice mírně zhoršila v průmyslu, nicméně i tak zůstává téměř rekordně optimistická.

Velmi pozitivní očekávání panují u zaměstnanosti, kde se už sentiment v podstatě vrátil nad předkovidovou úroveň. Soustavně však vedle toho narůstají inflační očekávání – zvláště pak v průmyslu, který se musí vypořádávat s rostoucími cenami surovin a dalších vstupů, zdražujícími energiemi, emisními povolenkami a vůbec „zeleným úsilím“, stále ještě nestabilizovanou nákladní dopravou a v řadě zemí i nedostatkem kvalifikovaných i nekvalifikovaných pracovníků.

Aktuální průzkum je dalším potvrzením restartu evropské ekonomiky, která se ještě v úvodu roku nacházela v recesi. Současně však napovídá o potenciálních inflačních tlacích ve výrobě, která s odstupem času prosáknou i do cen pro spotřebitele.

Velmi příznivě vyznívají i výsledky průzkumu pro českou ekonomiku. Je zde vidět přetrvávající optimismus ve všech významných oborech průmyslu, stejně jako zvýšenou potřebu přijímat další zaměstnance. Pozitivní jsou i čísla za služby, kde se výrazně zlepšila nálada v souvislosti s koncem restrikcí. A nejde přitom jen o oblast HORECA, ale i obchod a dopravu. Ochlazení naopak čekají poštovní a kurýrní služby, které se chystají propouštět. Zřejmě i v důsledku možného návratu spotřebitelů do kamenných obchodů nebo všeobecné firemní restrukturalizaci. Přesto to s návratem do obchodů nemusí být tak žhavé, jak se občas čeká. Nakupování v e-shopech má přece jen své výhody. V každém případě průzkum vyznívá velmi pozitivně i pro ČR.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Martin Baxa byl položen dotaz

zvýšení poplatků

Proč chcete zvyšovat TV poplatky a rozšířit seznam poplatníků za vysílání ČT? Tvrdíte, jak je to důležité, že jde o nezávislé médium, ale kde byla třeba nezávislost, když do jedné předvolební debaty pozvala předsedy stran, i když některé strany tvořili koalici? To podle mě nebylo vyvážené ani objekt...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Francie před velkou změnou

11:34 Zbyněk Fiala: Francie před velkou změnou

Co se nestihne do neděle, je pro evropský „ancien régime“ ztraceno. Z Macrona se po nedělních volbác…