Petr Dufek: Oživení v službách pokračuje

10.02.2022 12:52 | Komentář

Prosinec byl sice slabším měsícem, avšak celkově se poslední čtvrtletí roku službám docela vydařilo, navzdory pokračující pandemii a dílčím omezením, ovlivňujícím podnikání především v oblasti cestovního ruchu.

Petr Dufek: Oživení v službách pokračuje
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Reálné tržby firem působících v sektoru služeb se zvýšily oproti třetímu čtvrtletí o 2,6 % (po sezónním a kalendářním očištění), meziročně byly vyšší o 13,5 %. Dařilo se dopravě, která jede na vlně oživení ekonomiky i na změně politiky zásob u firem, ať už z důvodu nespolehlivého fungování just in time systému nebo kvůli snaze předzásobit se ještě za staré ceny.

Navzdory deltě přicházely pozitivní signály i z oblasti cestovního ruchu. Svědčí o tom rostoucí výnosy cestovních kanceláří, restaurací i leteckých společností. Oproti třetímu čtvrtletí byly nicméně slabší výsledky hotelů, které musejí stále spoléhat především na domácí návštěvníky. Ale i zde se začala situace – jak napovídají statistiky cestovního ruchu – obracet k lepšímu.

V meziročním srovnání samozřejmě vypadají výsledky oblasti HORECA téměř impozantně (+87 %), stejně jako třeba počty zahraničních návštěvníků ČR. Dlužno dodat, že je to ovšem srovnání s velmi nízkým základem z posledního kvartálu roku 2020, který byl ve znamení tvrdého lockdownu. Takže to vypadá tak, že v hotelech bylo meziročně 10x více zahraničních návštěvníků, ale pořád to nebylo ani 40 % počtu dosaženého ke konci roku 2019. Návrat k dřívějším číslům bude v oblasti cestovního ruchu trvat asi nejdéle ze všech odvětví služeb. Na začátku letošního roku jej navíc komplikuje omikron, který oživení této oblasti dál zbrzdí.

Řada služeb však v době pandemie rostla, což potvrzují i prosincové statistiky. Nad úrovní roku 2019 jsou především služby spojené s e-commerce, například kurýrní a zásobovací služby, dále pak telekomunikace, IT, poradenství a právní servis. Pro řadu z nich byly homeoffice a omezená mobilita obyvatel příležitostí k expanzi a jak se zdá, nešlo o jednorázovou pomíjivou zkušenost.

Firmy v oblasti služeb poskytovaných pro domácnosti musí v letošním roce počítat s tím, že část spotřebitelů bude pod tlakem klesajících reálných příjmů, respektive vysoké inflace nucena minimálně v první polovině roku přehodnocovat část zbytných výdajů. Podobně i podniky vypořádávající se extrémními cenami vstupů a energií budou při nakupování dodatečných služeb zřejmě opatrnější.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vlastimil Podracký: Listopadový převrat jako předmět propagandy

11:24 Vlastimil Podracký: Listopadový převrat jako předmět propagandy

Převrat v listopadu roku 1989 vnímáme jako změnu totalitního komunistického režimu na demokratický, …