PMI se dál propadl pod hranici 50, což neznamená nic jiného než útlum. Aktuálně dosahuje hodnotu 46,8 a je tak nejníže od prvního covidového lockdownu. Firmy v našem největším odvětví se stále musejí vypořádávat s problémy s logistikou, avšak začíná je stále více trápit úbytek zakázek.
Vysoká inflace a všeobecná nejistota mění chování odběratelů a nutí průmyslové firmy snižovat počty zaměstnanců. V mezičase rostou zásoby, protože obavy z nestability dodávek vstupů nepominuly. Na druhou stranu lze najít i určité pozitivum, a sice propad poptávky začíná pomalu krotit výrobní inflaci.
Aktuální PMI samozřejmě odkrývá vývoj zatím jen v prvním měsíci čtvrtletí, avšak pod padesátkou je už podruhé v řadě. Vzhledem k tomu, že změna chování zákazníků – ať už v podobě odsouvání objednávek nebo přímo jejich rušení – bude nejspíš i nadále pokračovat, ekonomika se poklesu ve druhém pololetí vyhne jen stěží.
Hospodářský pokles by mohlo brzdit zlepšení situace v automobilovém průmyslu, který rozhodně netrápila poptávka, jako spíše nedostatek dílů. Je otázkou, nakolik se poptávka po nových vozech v časech vysoké inflace nutící přehodnocovat rozpočty firem i domácností udrží silná i v dalších měsících.
Slabé byly červencové PMI i ve Španělsku (48,7), v Polsku (42,1). S napětím bude očekáván výsledek za Německo, na které je český průmysl silně navázaný.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV