Prezident republiky je jedním z adresátů informací zpravodajských služeb, přičemž to, jaké informace mu budou poskytnuty, je - s výjimkou úkolů, které prezident republiky službě uloží, a výroční zprávy - závislé na vůli zpravodajské služby samé (viz § 8 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách ČR, ve znění pozdějších předpisů). Sama příslušná zpravodajská služba si vyhodnotí, zda jsou naplněny zákonné podmínky poskytnutí a jakému okruhu adresátů příslušnou informaci zašle. Vzhledem k pozici prezidenta republiky v našem ústavním pořádku a odpovědnosti vlády za činnost zpravodajských služeb (§ 7 zákona) je v praxi situace taková, že množství informací, které prezident republiky od zpravodajských služeb dostává, je ve srovnání s ostatními adresáty těchto informací výrazně nižší.
Obviňování ze zatloukání informací je spekulace Rozhodně je třeba odmítnout, že by prezident republiky mohl být informován o tom, kdo je a není odposloucháván či sledován. Pravidlem zpravodajských služeb v tomto ohledu navíc je, že zdroj či způsob získání informací by neměl být adresátům sdělován. Stejně tak v praxi platí, že informace dotýkající se významných ekonomických zájmů České republiky, případně organizovaného zločinu, nejsou prioritně sdělovány prezidentovi republiky. Zákon počítá s tím, že neohrozí-li to důležitý zájem sledovaný příslušnou zpravodajskou službou, mohou být adresátem takovýchto informací především policejní orgány. Navíc i pokud by takovouto informaci prezident či předseda vlády dostal, co by si s ní počal? Jak by s ní měl naložit, aniž by zasahoval do pravomoci orgánů činných v trestním řízení?
Prioritním adresátem informací zpravodajských služeb by prezident měl být například v případě informací o ohrožení bojeschopnosti Armády ČR, což plyne z jeho pozice jako vrchního velitele ozbrojených sil.
Šířeji lze uvést, že Bezpečnostní informační služba prezidenta pravidelně obecně informuje o své činnosti, s vědomím vlády reaguje na úkoly, které jí prezident republiky uložil a v některých případech jej na základě vlastního vyhodnocení zákonných podmínek informuje o skutečnostech, které nesnesou odkladu.
Obviňování prezidenta republiky z nějakého "zatloukání či syslení" informací je v případě stávajících kauz nejenom absolutní, ničím nepodloženou spekulací, ale především neprofesionálním lapsem dotčených novinářů svědčícím o nepochopení celé problematiky.
Radim Bureš, ředitel Bezpečnostního odboru Kanceláře prezidenta republiky, Lidové noviny, 30. března 2012
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: klaus.cz