Richard Seemann: Německý vicekancléř Scholz odmítá zvýšení cen benzínu

04.06.2021 19:53 | Zprávy

Cena benzínu musí vzrůst žádají němečtí Zelení a jejich lídr Peter Baerbock požaduje zvýšení o 16 centů. Sociálně demokratický spolkový ministr financí vicekancléř Olfa Scholz varuje před otočením "šroubu cen pohonných hmot".

Richard Seemann: Německý vicekancléř Scholz odmítá zvýšení cen benzínu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Berlín, ilustrační foto

Kritický je i bavorský sociál a spolkový ministr dopravy Andreas Scheuera a oba se vyslovili proti dalšímu zdražování benzinu. Ti, kteří nyní jednoduše otáčejí šroubem cen pohonných hmot ukazují, jak lhostejní jsou k potřebám občanů, řekl Scholz nejrozšířenějšímu německému deníku Bild. Stále vyšší cena produktů s CO2 nezajistí větší ochranu klimatu, ale jen větší frustraci, majitelů aut pokračoval kandidát na spolkového kancléře.

Rovněž Scheuer považuje požadavek Zelených na zvýšení cen pohonných hmot za „znepokojivý". "Nefunguje to tak, že ceny za ochranu klimatu neustále rostou, ale mobilita je také sociální aspekt. Poslanec parlamentní frakce Svobodných Stephan Thomae mezitím vyzval k cenové brzdě benzínu, aby zejména ti, kteří nemají na růžích ustláno, nemuseli omezovat svůj životní standard, jen aby zůstali mobilní. Vedoucí parlamentní frakce strany Levice ve Spolkovém sněmu Amira Mohamed Aliová obvinila Zelené, že plánovaným zvýšením cen benzínu provádějí klimatickou politiku "na zádech malých lidí".

Podle našeho Autowebu s cenami benzínu a nafty současně vzrostl podíl fixní složky jejich konečné ceny, kterou je spotřební daň. Výsledkem je výrazný růst míry zdanění pohonných hmot. Podle nejnovějších statistik Evropské komise činí v Česku celkový podíl daní v ceně benzínu 67 %, u nafty je to 59 %. Výsledné ceny benzínu a nafty jsou v Česku i ve všech zemích EU tvořeny více než z poloviny daněmi. Jde především o spotřební daň, která v tuzemsku činí u benzínu 12,84 Kč/l a 10,95 Kč/l u motorové nafty.

Jedná se o fixní součást konečné ceny paliv, což ze své podstaty způsobuje, že při poklesu ceny komodity, tedy ropy, roste podíl daní na celkové ceně. Finální cenu pohonných hmot samozřejmě ještě zvyšuje DPH, která se počítá ze základu obsahujícího vedle ceny suroviny a marže rafinerie a pumpařů i spotřební daň. To znamená, že spotřebitel platí ještě daň z daně.

Podle aktuálních statistik Evropské komise vystoupala míra zdanění u nafty na 59% a u benzínu dokonce na 67 %. Při porovnání se statistikami z úvodu loňského června došlo letos k nárůstu míry zdanění nafty o 8 a benzínu dokonce o 11 procentních bodů. V konkrétních číslech to znamená, že z ceny litru nafty odvedeme skoro za 15 korun a 50 haléřů na daních, z ceny litru Naturalu 95 je to 17,37 korun.

Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Legislativní nedbalost

15:57 Zdeněk Jemelík: Legislativní nedbalost

V článku „Věrchuška a sprostý lid“ jsem uvedl, že vládnoucí vrstvy (věrchuška) se nezajímají o míněn…